
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 622 |
تعداد مقالات | 6,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,615,905 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,206,035 |
تحلیل اثر بهبود فضای کسبوکار بر کارآفرینی روستایی با نقش میانجی قابلیت بازاریابی(مورد مطالعه: شرکتهای تعاونی روستایی استان اردبیل) | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 11، فروردین 1403، صفحه 143-156 اصل مقاله (786.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2023.21613.1746 | ||
نویسنده | ||
ناصر سیف اللهی* | ||
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران . | ||
چکیده | ||
چکیده هرگونه سیاستگذاری در زمینه بهبود فضای کسبوکار به ویژه در مرحله شروع کسبوکار میتواند نقش مهمی در کارآفرینی کشاورزی ایفا کند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بهبود فضای کسبوکار بر کارآفرینی روستایی با نقش میانجی قابلیت بازاریابی بود. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت روش کار توصیفیـ همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق اعضای تعاونیهای روستایی استان اردبیل با ۸۱ شرکت تعاونی روستایی و تعداد اعضای ۸۹۲۰۸ نفر بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی- مورگان به تعداد 384 نفر تعیین شد و نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جهت تحلیل فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار اسپیاساس و اسمارت پی ال اس تجزیهوتحلیل گردید. بر اساس یافتههای پژوهش، بهبود فضای کسبوکار بر کارآفرینی کشاورزی تأثیر مثبت و معنادار میگذارد. قابلیت بازاریابی نیز بین بهبود فضای کسبوکار و کارآفرینی کشاورزی نقش میانجی ایفا میکند. بر اساس نتایج این تحقیق، کارآفرینان میبایستی بر اهمیت قابلیتهای بازاریابی و خواستهها و پیشنهادهای مشتریان در موفقیت کسبوکار خود توجه ویژه مبذول نمایند. همچنین برای شروع کسبوکار خود شرایط فضای کسبوکار را از ابعاد مختلف بررسی و مدنظر داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
فضای کسبوکار؛ کارآفرینی روستایی؛ قابلیت بازاریابی | ||
مراجع | ||
افتخاری، ر.، و سجاسـی قیـداری، ح. 1389. توسـعه روسـتایی بـا تأکید بـر کـارآفرینی. چـاپ اول، انتشارات سمت، تهران.
بادسار، م. 1381. بررسی انگارههای بازاریابی محصولات کشاورزی در بین کشاورزان عضو شرکتهای تعاونی روستایی در شهرستان بوکان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران.
بهزادنیا، پ.، و صنوبر، ن. 1398. بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد صادراتی (مورد مطالعه: شرکتهای کارآفرین صادرکننده محصولات کشاورزی ایران). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 6 (۱۱): 67-58.
دادورخانی، ف.، رضوانی، م.، ایمنی قشلاق، س.، و بـوذرجمهری، خ. 1390. تحلیـل نقش گردشگری در توسعة ویژگیهای کارآفرینانـه و گـرایش بـه کـارآفرینی در بـین جوانـان روستایی (مطالعه موردی: روستای کندوان و اسکندان شهرستان اسکو). پژوهشهای جغرافیـای انسانی، 48 (78): 195-169.
سیفاللهی.، ن. 1401. تحلیل اثر استراتژیهای رقابتی بازاریابی کشاورزی بر توسعه زنجیره ارزش: (مطالعه موردی صنایع لبنی). تحقیقات کشاورزی و توسعه کشاورزی ایران، 4 (53): 944-935
شریفی، ا.، و یزدانی، ن. 1397. تأثیر قابلیتهای بازاریابی اینترنتی بر توسعه بازارهای بینالمللی شرکتهای صادراتی. مطالعات مدیریت راهبردی، 9 (34): 186-169.
صابریفر، ر. 1391. بررسی عوامل تأثیرگذار بر عضویت و مشارکت روستاییان در شرکت های تعاونی روستایی، مورد شناسی: استان خراسان رضوی. جغرافیا و آمایش شهری- منطقهای، 2 (4): 76-65.
غنیان، م.، خانی، ف.، و بقایی، ل. 1390. ارزیابی فضای کارآفرینی در گردشـگری روسـتایی، مطالعه موردی: منطق اورامان. پژوهشهای روستایی ،2 (3): 123-99.
فراهانی، ح.، و حاج حسینی، س. 1393. ارزیابی ظرفیتهای نواحی روستایی برای توسعه کارآفرینی و توانمندسازی روستاییان (مطالعه موردی: روستاهای بخش شال شهرستان بوئینزهرا). پژوهشهای روستایی،4 (4): 748-715.
فیروزآبادی، س.ا.، و حسینی، س.ر. 1390. بررسی موانع و مشکلات تعاونیهای روستایی در بازاریابی محصولات کشاورزی (مورد مطالعه: شرکت تعاونی روستایی روستای کوشک هزار بیضا). توسعه محلی، 1 (3): 148-131.
کریمزاده، ح.، و مجنونی ت.ع. 1398. مدلسازی توسعه کارآفرینی روستایی مبتنی بر ظرفیتهای محلی: مطالعه موردی سکونتگاههای روستایی شهرستان بناب، روستا و توسعه، 22 (1): 110-87.
محمدی، ز.، اسماعیلپور، م.، و حمیدیان، ف. 1399. تأثیر کارآفرینی محوری و بازارمحوری بر اثربخشی بازاریابی از طریق قابلیت بازاریابی در کسبوکارهای کوچک. نشریه علمی کاوشهای مدیریت بازرگانی، 12 (۲۳): ۳۶۳-340.
مومنی، ح.، ریاحی، و.، و وحیدرضا، س. 1400. تبیین بازاریابی محلی در نواحی روستایی با به کارگیری مؤلّفههای مؤثّر در مدلسازی ساختاری تفسیری، فصلنامه پژوهش هاى جغرافیاى اقتصادى، 2 (5): 44-32.
درویشی، م.، شریفزاده، م.ش.، و عبدااللهزاده، غ. ح. 1396. واکاوی نقش شرکتهای تعاونی روستایی در پیشبرد توسعه پایدار: رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی. فصلنامه روستا و توسعه، 3 (20): 64-43.
Ahyani, H., Putra, H. M., Slamet, M., and Mutmainah, N. 2022. Standardization of Companies and The Islamic Business Environment in Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8 (1):10-20.
Atuahene‐Gima, K. 1993. Determinants of inward technology licensing intentions: An empirical analysis of Australian engineering firms. Journal of Product Innovation Management, 10 (3): 230-240.
Banerjee, P. and Richter, F.J. 2003. Economic institutions in India: sustainability under liberalization and globalization. Palgrave Macmillan.
Barkhatov, V., Benz, D., and Pletnev, D. 2020. Trust in the Russian economy and business environment. In E3S Web of Conferences EDP Sciences.
Cacciolatti, L. and Hee, S. 2016. Revisiting the relationship between marketing capabilities and firm performance: The moderating role of market orientation, marketing strategy and organisational power. Journal of Business Research, 69 (12):1-14.
Chin, W. W. 1998. The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern Methods for Business Research, 295 (2): 295-33.
Davronovich, A. D., and Mansurjonovich, J. M. 2023. Important advantages of organizing the educational process in a digital technology environment. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, 11 (2): 149-154.
Dixie, G. 1989. Horticultural Marketing: a resource and training manual for extension officers. Retrievd from http://fao.org/waicent/ faoinfo/agricult/ags/AGSM/76.htm.
Dutta He, P., Pei, Y., Lin, C., and Ye, D. 2021. Ambidextrous Marketing Capabilities, Exploratory and Exploitative Market-Based Innovation, and Innovation Performance: An Empirical Study on China’s Manufacturing Sector. Sustainability, 13 (3): 1146.
Dutta, S., Narasimhan, O., and Rajiv, S. 1999. success in high-technology markets: Is marketing capability critical. Marketing Science, 18 (4): 547-568.
Gandolph Ahannaya C., Festus Adegbie, F., Iwala, A.T. 2023. Environmental Impacts and Organization Business Survival on SMEs. GSJ: 9 (2): 1704-1711.
Gardašević, J., Ćirić, M., and Stanisavljević, I. 2021. The relations between contemporary leadership styles and the dimensions of national culture in modern business environment . Ekonomika, 67 (1): 77-89.
He,Q., Guaita-Martínez, J. M and Botella-Carrubi, D. 2019. How brand equity affects firm productivity: The role of R and D and human capital, Economic Research-Ekonomska Istraživanja, Published by Informa UK Limited, Trading as Taylor and Francis Group.
Heaton, J. 2005. Developing Entrepreneurs: An Examination of Systematic Approach’s to Entrepreneurial Development for Rural Areas, Illinois Institute for Rural Affairs, Rural Research Report.
Henderson, J. 2002. Building the rural economy with high-growth entrepreneurs. Economic Review Federal Reserve Bank of Kansas City, 87 (3): 45-75.
Hessels, J., and Naudé, W. 2019. The Intersection of the Fields of Entrepreneurship and Development Economics: A review towards a New View. Journal of Economic Surveys, 33 (2): 389-403.
Imhanzenobe, J., Adejumo, O., and Ikpesu, O. 2021. A review of knowledge management and its application in the contemporary business environment. African Journal of Business Management, 15 (10): 274-282.
Lordkipanidze, Maia, Brezet, Han, Backman, Mikael. 2005. The Entrepreneurship Factor in Sustainable Tourism Development. Journal Lucas, D. S., Fuller, C. S., and Packard, M. D. 2022. Made to be broken? A theory of regulatory governance and rule-breaking entrepreneurial action. Journal of Business Venturing, 37 (6): 106250.
Morgan, N. A., Vorhies, D. W., and Mason, C. H. 2009. Market orientation, marketing capabilities, and firm performance. Strategic Management Journal, 30 (8): 909-920.
of Cleaner Production, 13 (8): 787-798.
Shabd S. Acharya. 2009. Food Security and Indian Agriculture: Policies, Production Performance and Marketing Environment. Agricultural Economics Research Review, 22 (1): 1-19.
Stone, M., and Geisser, F. 1975. Cross validatory choice and assessment of statistical predictions. Journal of the Royal Statistical Society, 36 (2): 111-147.
Van‘t Klooster, J. 2022. The European Central Bank’s strategy, environmental policy and the new inflation: A case for interest rate differentiation. LSE Grantham Research Institute on Climate Change and the Environment Report.
Weerawardena, J. 2003. The role of marketing capability in innovation-based competitive strategy. Journal of Strategic Marketing, 11 (1): 15-35.
Wetzels, M., Odekkerken-Schroder, G. and Van Oppen, C. 2009. Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration, MIS Quarterly, 33 (1): 177.
World Bank. 2003. Cooperatives Face the Future, Rural Develop ment. New York: Press of City University of New York.
World Bank. 2010. Doing business 2011: Making a difference for entrepreneurs. The World Bank. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 243 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 178 |