
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 631 |
تعداد مقالات | 6,584 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,926,517 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,456,811 |
ارزیابی اشتغالپذیری کارآفرینانه دانشجویان شیلات و ارتباط آن با کیفیت برنامه درسی (مطالعه موردی: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان) | ||
مجله بهره برداری و پرورش آبزیان | ||
دوره 13، شماره 4، دی 1403، صفحه 153-164 اصل مقاله (377.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/japu.2023.21004.1740 | ||
نویسندگان | ||
لیلا طالبی* 1؛ حدیثه کشیری2؛ محمد شریف شریف زاده3؛ سعید گرگین4؛ غلامحسین عبداله زاده3 | ||
1نویسنده مسئول، دانشآموخته کارشناسیارشد گروه تولید و بهرهبرداری آبزیان، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران | ||
2استادیار گروه تولید و بهرهبرداری آبزیان، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران. | ||
3دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران. | ||
4دانشیار گروه تولید و بهرهبرداری آبزیان، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران. | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف بررسی میزان ایجاداشتغال کارآفرینانه (خود اشتغالی) دانشجویان رشته شیلات با تاکید بر کیفیت برنامه درسی صورت گرفته است.روش تحقیق مبتنی بر یپمایش پرسشنامهای است. جامعه آماری شامل 328 نفر از دانشجویان است. در بررسی ارتباط بین ارزیابی کیفیت برنامه درسی رشته و اشتغالپذیری با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، 38/0=r بدست آمد. در بررسی رابطه رگرسیونی بین مولفههای ارزیابی کیفیت برنامه درسی رشته (عوامل مستقل) و اشتغالپذیری (عامل وابسته) تنها عامل فضا و امکانات آموزشی، به عنوان عامل معنیدار در اشتغالپذیری جداسازی گردید (21/0=r2). دو عامل داشتن گواهی مهارت و جنسیت، به عنوان عوامل معنیدار در اشتغالپذیری جداسازی گردید (13/0=r2). در هر یک از آیتمهای مربوط به ارزیابی کیفیت برنامه درسی رشته اختلاف معنیداری بین سه گروه مقاطع تحصیلی از نظر پاسخگویی تنها در آیتم تعریف اهداف آموزشی مشاهده گردید (05/0P<). در ارزیابی اشتغالپذیری، مقطع دکتری بطور معنیداری امتیاز بالاتری نسبت به کارشناسی ارشد دادند (05/0P<). (میانگین رتبه کارشناسی: 5/48- کارشناسیارشد: 8/41 و دکتری 1/58). یافته ها نشان داد فضا و امکانات آموزشی، داشتن گواهی مهارت و جنسیت بالاترین اولویت را در اشتغال داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ کیفیت برنامه درسی؛ کارآفرینی؛ اشتغالپذیریدانشجویان رشته شیلات | ||
مراجع | ||
1.Diyanati, M., & Erfani, M. (2009). Competence, concepts and applications. Resourcefulness. 20, 14-19.
2.Entezari, Y. (2016). Higher education and employability of graduates. Scientific and research quarterly of Iranian higher education. 8 (3), 1-25.
3.Cho, B. (1998). Study of the effective entrepreneurship education method and its process. Business Education Research. 2 (1), 27-47.
4.Arabiun, A., Abdollahzadeh, Gh. H., & Sharifzadeh, M. Sh. (2013). Investigating and analyzing the trend of self-employment among students (the case of Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources), Iran's Agricultural Economics and Development Research. 44 (4), 581-591.
5.Lashgarara, F., Roshani, N., & Omidi Najafabadi, M. (2011). Influencing factors on entreprenueral skills of rural women (Ilam citys in Iran). African Journal of Business Management. 5 (14), 5536-5540.
6.Saunders, Sh. T. (2007). Perceptions of quality in cross – border higher education at sojourner–Douglass Bahamas Campus. Morgan state university. ProQuest Information and learning Company. 221.
7.Hytti, U., & OGrman, C. (2004). What is "enterprise education"? An analysis f the objectives and methods of enterprise education programs in four Eurpean countries. Journal of Education and Training. 46 (1), 11-23.
8.Robinson, Sh. (2001). An examination of entrepreneurial motives and their influence on the way rural women small business owners manage their employees. Journal of developmental entrepreneurship. 6 (2), 151-167.
9.Hosseini, M., & Azizi, B. (2007). Investigating Factors Affecting Development of Entrepreneurial Skills among Senior Students of Karaj Agricultural College. 38 (2), 241-251.
10.Hsseini, J., & Ahmadi, H. (2011). Effective factors on the entrepreneurial attitude of Iranian university students.
11.Amini, M., Rahimi, H., & Dabshi, H. P. (2012). The evaluation of quality of curriculum elements in education field, 5 (2), 1-12.
12.Mehdizadeh, Gh. (2009). Evaluation of curriculum quality in teacher education. Educational Psychology. 1 (1), 33-50.
13.Rabie, M. (2010). Internal qualitative evaluation in virtual education courses of Mashhad University. Development horizons of medical education. 4 (1), 53-70.
14.Amini, M. (2012). Quality assessment of engineering curricula based on the views of students, 14 (55), 61-78.
15.Fathi, K., Khosravi, A., & Hajatmand, F. (2014). Evaluation of the internal quality of medical ethics doctorate educational programs from the point of view of professors and students. 8 (27), 125-132.
16.Mahboobi, M. R., Sharifzadeh, A., & Purvaei, A. (2013). Sciences Agricultural of Students among Spirit Entrepreneurship, Resources Natural and Sciences Agricultural of University Gorgan, Iran. 25, 38-52.
17.Harvey, L., Locke, W., & Morey, A. (2002). Enhancing employability, recognizing diversity Making links between higher education and the world of work: Universities UK.
18.Watts, A. G. (2006). Career development learning and employability. The Higher Education Academy.
19.Pita, C., Eleftheriou, M., Ferna´ndez-Borra´s, J., Gonc¸alves, S., Mente, E., Santos, M. B., Seixas, S., Graham, J., & Pierce, G. J. (2015). Generic skills needs for graduate employment in the aquaculture, Fisheries and related sectors in Europe. Aquacult Int. 23, 767-786. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 46 |