
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 622 |
تعداد مقالات | 6,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,619,463 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,210,351 |
کنکاشی پیرامون همسویی نظام برنامه ریزی درسی هنرستانهای کشاورزی ایران با آموزشهای کارآفرینی | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 22، خرداد 1403، صفحه 17-35 اصل مقاله (992.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2023.21791.1759 | ||
نویسندگان | ||
جمشید غریب1؛ بهمن خسروی پور* 2؛ همایون مرادنژادی3 | ||
1گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران. | ||
2گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان،اهواز، ایران. | ||
3گروه کارآفرینی وتوسعه روستایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف کنکاشی پیرامون همسویی نظام برنامهریزی درسی هنرستانهای کشاورزی با آموزش-های کارآفرینی، به روش آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) انجام شد. در بخش کیفی تحقیق، ابتدا با بررسی ادبیات نظری، عوامل مؤثر بر نظام برنامهریزی هنرستانهای کشاورزی شناسایی شد. سپس برای تعیین موانع آموزشهای کارآفرینی با دعوت از گروهی از خبرگان (8n=) نسبت به برگزاری یک نشست به شیوهی گروه کانونی اقدام شد. پرسشنامهها در سه دور به روش دلفی به نظرخواهی خبرگان (30n=) که از متخصصان صاحبنظـر و آگــاه در حــوزه کشاورزی، مدیریت و برنامهریزی بودند؛ قرار گرفت. پس از دریافت پرسشنامههای دور اول دلفی نظرات خبرگان بررسی شدند. مواردی که میزان ضریب پراکندگی آنها عدد 5/0 و کمتر بود بهعلاوه موارد جدید پیشنهاد شده توسط خبرگان در دور دوم دلفی به نظرخواهی گذاشته شد و نتایج حاصل از دور دوم همانند دور اول تحلیل شد و برای نظرخواهی مجدد به خبرگان در دور سوم ارائه شد. در نهایت و در دور سوم الگوی نهایی شامل 12 مؤلفه و 148 زیر مؤلفه به دست آمد. نتایج حاصل از سه مرحله دلفی نشان دهندهی آن است که مؤلفههای محتوی، هنرآموزان و روشهای تدریس، به ترتیب رتبه اول تا سوم را دارند، که لازم است در راستای همسو شدن برنامهریزی درسی با آموزش کارآفرینی مورد توجه قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه: هنرآموزان؛ هنرجویان؛ روشهای تدریس | ||
مراجع | ||
اجاقی، ص.، رضایی، ب.، نادری، ن، جعفری، ح. 1395. ارائه الگوی مفهومی مولفههای خرد و کلان نظام آموزش کارآفرینی. کارآفرینی در کشاورزی، 3(4): 39-54.
اخبار، ا. 1399. هنرستان کشاورزی و توابع درآمد و تولید. رشد آموزش فنیوحرفهای کاردانش، 11(3): 10-15.
آذرنژاد، ک. 1396. تاثیر مولفههای صلاحیت حرفهای بر بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی شمال غرب کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه زنجان.
آراستی، ز.، حیدری، ه.، مبارکی، م. ۱۳۹۳. ارزیابی اثربخشـی روش آمـوزش کـارآفرینی سخنران مهمان، توسعه کارآفرینی، 25: 389-406.
اسکندری، آ.، زارع، ا.، شریفزاده، م. 1394. کیفیت تدریس و نیازهای آموزشی هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان فارس. فصلنامه پژوهش آموزش مدیریت کشاورزی، 35: 94-106.
بردبار، ب.، و موسوی، ن. 1390. به کارگیری کارآفرینی در کشاورزی: موانع و راهکارهای پیشرو، کنفرانس ملی کارآفرینی، تعاون، جهاد اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین، ص: 32-40.
حاجی میررحیمی، د.، و حسینی، م. 1381. استراتژی تحقق قابلیتهای حرفهای و تأمین نیازهای آموزشی و حرفهای آموزشگران موسسات آموزش عالی کشاورزان ایران. علوم کشاورزی، 9(1): 125-145.
خسرویپور، ب.، مرادنژادی، ه.، غریب، ج. 1401. آموزش و ترویج کارآفرینی در هنرستانهای کشاورزی، همایش بین المللی کارآفرینی با شعار توسعه استعداد کارآفرینی: راهی به سوی تحول. https://civilica.com/doc/1504492
رضایی، ب.، نادری، ن.، صفری بابازیدی، م. 1399. شناسایی موانع آموزش کارآفرینی در مدارس کرمانشاه. مدیریت مدرسه 8(3): 51-66.
سرمالک، س. 1398. فنآوری آموزشی در مدارس. نخبگان علوم و مهندسی، 4(6): 164-168.
شکاری، ع.، محمدی خشویی، ز.، محمدی، ب. 1396. تاثیر استفاده از فناوریهای نوین آموزشی برکیفیت فعالیتهای آموزشی دبیران. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 14(25): 74-83.
صفا،. ل. رضائی،. ر. آذرنژاد، ک. 1398. تأثیر ابعاد توانمندی روانشناختی بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی. فصلنامه ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 15(1): 41-57.
علیخانی دادوکلایی، م.، و اصغرنژاد، ل. 1393. اهمیّت و ضرورت توجه به کارآفرینی در برنامههای آموزش کشاورزی. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 1(2): 1-14.
عمادی، س.، و شیری، گ. 1399. شناسایی ابعاد اخلاق در فناوری آموزشی. اخلاق در علوم و فناوری، 15(3): 92-100.
فاطمی اصل، آیات. 1397. نقش کارآفرینی در توسعه بخش کشاورزی، همایش تولید ملی و اشتغال پایدار، چالش ها و راهکارها، بروجرد. https://civilica.com/doc/766628
مرادی، م.، عمانی، ا. 1397. شناسایی موانع و راهبردهای بهبود نظام آموزشی هنرستان های کشاورزی استان خوزستان (از دیدگاه هنرجویان و هنرآموزان). فصلنامه پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، 11(4): 9-20.
ملکی، ح. 1390. برنامه ریزی درسی، انتشارت: پیام اندیشه. مشهد.
منفرد، ن. 1386. بررسی عوامل مؤثر بر اجرای موفقیتآمیز عملیات کارورزی دانشآموزان کشاورزی. فصلنامه آموزش و سازندگی، 4: 3-11.
موحدمحمدی، ح.، علیرضایی، م.، شعبانعلیفمی، ح.، و پورآتشی، م. 1393. بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشهای متوسطه کشاورزی، مطالعه موردی: مرکز آموزش کشاورزی حاجیآباد هرمزگان. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعهی کشاورزی ایران. 45(1): 105-114.
موحدی، ر.، سلیمی نژادیان، ع.، اسدی، ح.، و یعقوبی فرانی، ا. 1392. آسیبشناسی ابعاد آموزشی هنرستانهای کشاورزی استانهای همدان و کردستان. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 4(4): 45-65.
هوشمندان مقدم فرد، ز.، و رضوانفر، ا. 1394. عوامل مؤثر بر روحیه کارآفرینی هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان زنجان. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 8(3): 11-26.
Barari, M. 2023. Mixed Methods Research Definition, Guide and Examples. gstatgroup. Retrieved October 4, 2023.
Blessing, A. O. and Dafe, E. 2014. Entrepreneurship education and small- scale business development among students of College of Education, Warri, Delta State, Nigeria, Merit Research Journal of Education and Review (ISSN: 2350-2282) Vol. 2(9): 185-193.
Dau Gaspar,O. (2011). The Teachers Creative Attitudes ,an Influence Factor of The Student’s Creative Attitudes. International Conference on The Future of Education, Florence,Italy.
DeCoux Hampton M. 2012. Constructivism applied to psychiatric-mental health nursing: An alternative to supplement traditional clinical education. International journal of mental health nursing. 21 (1): 60-68.
Khurshid, F. 2014. Factors affecting highereducation students’success. Asia Pacific Journal of Education, Arts and Sciences, 5(1): 39-47.
Loughnan, K. 2013. How to introduce enterprise into your school's curriculum. https://www.theguardian.com/teacher-network/teacher.
Luczkiw, E. 2008. Entrepreneurship Education in an Age of Chaos, omplexity and Disruptive Change. OECD Education and Skills, 18: 65-93.
Mansoori S, Karami M, Abedini Baltork M. 2013. Barrasiye karborde raveshe tadrise mobtani bar rouykarde sazande geraei dar amouzeshe ali. Journal of Curriculum Research. 2 (2): 101-118.
Mesilla, v. 2015. Teacher Readiness and Information and Communication Technology Use in Classrooms: A South African Case Study.
Neck, H, M., Greene, P, G. 2011. Entrepreneurship Education: Known Worlds and New Frontiers. Journal of Small Business Management, 49 (1): 55–70.
Rauch, A., and Hulsink, W. 2015. Putting entrepreneurship education where the intention to act lies: An investigation into the impact of entrepreneurship education on entrepreneurial behavior. Academy of Management Learning and Education, 14(2): 187-204. URL: http://www.amar.org.ir | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 200 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 136 |