
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,632,301 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,227,483 |
آیندهنگاشت تعالی دانشگاه در مسیر اسلامی ایرانی پیشرفت: تجربه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 10، فروردین 1402، صفحه 111-147 اصل مقاله (823.06 K) | ||
نوع مقاله: علمی-مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2023.20965.1687 | ||
نویسندگان | ||
محمدشریف شریفزاده1؛ علی نجفی نژاد2؛ غلامحسین عبداله زاده* 1 | ||
1دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران | ||
2دانشیار، گروه آبخیزداری، دانشکده مرتع و آبخیزداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران | ||
چکیده | ||
دانشگاهها یکی از کنشگران اصلی برای تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به شمار میروند. این مهم میطلبد که دانشگاهها با در نظر گرفتن ملاحظات برآمده از این الگو، خود طرحی را برای تعالی پیریزی کنند و در این طرح، مختصات پیشرفت اسلامی ایرانی را بازتاب دهند. رویکردهای جدید در برنامهریزی، بر ساخت آینده از طریق شناسایی و تحقق سناریوهای مطلوب با رویکرد آیندهنگر استوار است. بر این اساس، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بر پایه تجربه و دستاورد برآمده از برنامهریزی راهبردی (۱۳۹۵-۱۴۰۰) و نیز تدوین سند دانشگاه کارآفرین، با همافزایی اندیشگانی اعضای هیات علمی، یاوران علمی، فناوران و کارآفرینان، مدیران و کارشناسان، دانشجویان، دانشآموختگان و پژوهشگران حوزه آموزش عالی نسبت به تدوین نخستین آیندهنگاشت تعالی دانشگاه در چشمانداز 142۵ اقدام کرد. این سند، نه یک مقصد معین یا مجموعهای از اهداف کمی از پیشتعیینشده قطعیتنگر، بلکه مجموعهای بهمپیوسته و زنجیرهوار از ارزشها، جهتگیریهای راهبردی و سازوکارهای اجرایی متناظر بر پایه درکی سیستمی از وضعیت دانشگاه، نه به عنوان یک موسسه، بلکه به عنوان یک زیستبوم نوآوری را ترسیم میکند. به علاوه این سند چارچوبی را برای تدوین برنامههای عملیاتی، پایش و بازنگری جهتگیریهای راهبردی در مسیر تعالی بدست میدهد. هر گونه تحولخواهی و تعالیجویی، مفروضات و ملزومات خاص خود را چه در سطح دانشگاه، و چه در سطحی فراتر، در کلیت نظام حکمرانی آموزش عالی میطلبد که در این سند هم به اهم آنها اشاره شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشگاه متعالی؛ آیندهنگاری؛ سناریوهای آینده؛ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت | ||
مراجع | ||
حصیرچی، ا.، تولایی، ر.، و متینی مطهر، م. 1399. طراحی الگوی بومی استخراج دانش خبرگان و تجربیات سازمانی در سطح راهبردی. فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، ۳(۱۱): ۱۰۱-۱۳۶.
دانایی فرد، س.ح.، و کاظمی، ح. ۱۳۸۹. پژوهشهای تفسیری در سازمان: استراتژیهای پدیدارشناسی و و پدیدارنگاری. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق علیهالسلام.
ذاکری، ا. و ملایجردی، ا. و فتحاله بیاتی، م. ۱۳۹۲. تجربه نگاری با هدف استخراج درسآموختهها، مطالعه موردی: تدوین آموختههای چند طرح تحول اداری. تهران: ششمین کنفرانس مدیریت دانش.
رجبیان غریب، ف.، محمدزاده، س.، شریفزاده، م.ش. ۱۳۹۹. تدوین الگوی پیوند دانشگاه و جامعه مبتنی بر رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ۲۶(۴): ۸۵-۱۱۱.
رجبیان غریب، ف.، محمدزاده، س.، شریفزاده، م.ش. ۱۴۰۰. مسئولیتپذیری اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی؛ رویکرد آیندهپژوهانه. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی؛ ۱۳(۳): ۳۳-۶۹.
سیادت، س.ع.، هویدا، ر.، و موسویان، س. ر. 1394. شناسایی شیوههای مستندسازی و انتقال تجربههای (حرفهای) اعضای هیئت علمی در دانشگاه اصفهان. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، ۷ (۳):۲۲۷-۲۵۴.
شریفزاده، ا. ۱۳۹۳. پیامدهای رفتاری برنامه درسی پنهان در آموزش عالی کشاورزی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 29: ۳۳-۴۸.
شریفزاده، ا.، اسدی، ع. ۱۳۹۵. دانشگاه، کارآفرینی و توسعه دانش بنیان. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
شریفزاده، م. ش.، عبداللهزاده، غ. (تدوینگران). ۱۳۹۵. برنامه راهبردی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان (1396-1400): پیش به سوی دانشگاه کارآفرین. (گزارش برنامه راهبردی). دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.
شریفزاده، م. ش.، عبدالهزاده، غ.، نجفینژاد، ع. ۱۳۹۷. موردکاوی تجربه گذار به دانشگاه کارآفرین: دانشگاه بسان یک زیستبوم کارآفرینی خرد. کارآفرینی در کشاورزی، ۵(۲): ۳۳-۶۹.
شریفزاده، م. ش.، عبداله زاده، غ.، شریفی، م. 1400. واکاوی زیستبوم دانشگاه کارآفرین در آموزش عالی کشاورزی: کاربرد روششناسی سامانههای نرم. علوم ترویج و آموزش کشاورزی،۱۷(ویژه نامه): 1-25.
شریفزاده، م. ش.، عبدالهزاده، غ.، عباسی، ل.، شریفی، م. 1398. الگوی مفهومی گسترش نمانام دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 48: 124-104.
شریفزاده، م.ش.، نجفینژاد، ع. و عبداللهزاده، غ. ۱۴۰۰. تجربهکاوی تعالی دانشگاه در مسیر اسلامی ایرانی پیشرفت: معرفی سازوکارهای بومزاد برای بازآفرینی نظام آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور. چکیده مقالات دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ تبیین و بایستههای اجرا. تهران: دبیرخانه دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اردیبهشتماه ۱۴۰۰: ۹۱-۹۲.
عبداللهزاده، غ. شریفزاده، م.ش. ۱۳۹۹. زیستبوم کارآفرینی دانشگاهمحور در کشاورزی: چارچوبی برای مهندسی نهادی پژوهش، فناوری و آموزش عالی نوآفرین. گرگان: انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.
Becker, B.A., and Eube, C. 2018. Open innovation concept: Integrating universities and business in digital age. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 4(1): 12.
Cresswell, J.W. 2007. Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Lincoln: Sage, London.
Creswell, J.W. 2012. Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson.
Kikuchi, Y. 2021. Impact of university reform on research performance aggregated and disaggregated across research fields: a case study of the partial privatization of Japanese national universities. The Japanese Economic Review, 18: 1-27.
Levin, B. 1997. The lessons of international education reform. Journal of Education Policy, 12(4): 253-266.
Moustaghfir, K. and Schiuma, G. 2013. Knowledge, learning, and innovation: research and perspectives. Journal of Knowledge Management, 17 (4): 495-510.
Schuetze, H.G. 2012. University Governance Reform: The Drivers and the Driven. In: Schuetze H.G., Bruneau W., Grosjean G. (eds) University Governance and Reform. International and Development Education. Palgrave Macmillan, New York. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 234 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 197 |