
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,260,637 |
سطحبندی مؤلفههای کارآفرینی در گردشگری کشاورزی با رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 18، آبان 1401، صفحه 123-144 اصل مقاله (761.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2022.19643.1542 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم کریمی1؛ محمدباقر گرجی* 2؛ روح اله سمیعی3 | ||
1دانشجوی دکتری، رشته کارآفرینی، گرایش عمومی، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران | ||
2گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران، | ||
3گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، سطحبندی مؤلفههای گردشگری کشاورزی با رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری است. در این پژوهش کیفی جهت شناسایی مؤلفهها از نظریه دادهبنیاد و جهت سطحبندی آنها از رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری استفاده شد. در این راستا مصاحبههای عمیق با خبرگان آگاه به حوزه گردشگری و کشاورزی انجام شد. انتخاب مصاحبهشوندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلولهبرفی صورت گرفت. معیار کفایت نمونهگیری رسیدن به اشباع نظری دادهها بود که در مصاحبه بیستم حاصل شد. پس از انجام مصاحبهها، بر اساس روش نظریه دادهبنیاد و طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی مؤلفهها استخراج گردیدند. بر این اساس "جاذبههای اقلیمی و محیطزیست، تنوع الگوی کشت و تجربه و نگرش گردشگران" به عنوان شرایط علّی، "نظام خطمشیگذاری و مهاجرت روستائیان" به عنوان شرایط مداخلهگر و "ظرفیتسازی و حمایت دولت" به عنوان شرایط زمینهای شناسایی شدند. راهبردها نیز شامل "تبلیغات و برندسازی، مدیریت و برنامهریزی، آموزش و توانمندسازی و بهگزینی الگوهای گردشگری" و پیامدها شامل "توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی و رشد و رفاه اقتصادی" میباشد. همچنین با استفاده از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری مشخص گردید که تبلیغات و برندسازی، تنوع الگوی کشت و جاذبههای اقلیمی و محیطزیست در سطح چهارم، آموزش و توانمندسازی در سطح سوم، بهگزینی الگوهای گردشگری در سطح دوم و مدیریت و برنامهریزی، ظرفیتسازی و حمایت دولت، تجربه و نگرش گردشگران در سطح اول قرار گرفت. از این رو پیشنهاد میگردد با تبلیغات و آگاهیبخشی صحیح بخش خصوصی را به سرمایهگذاری در زیرساختهای مربوط به گردشگری ترغیب نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه گردشگری؛ توانمندسازی؛ کارآفرینی؛ اشتغالزایی | ||
مراجع | ||
امیری، ص.، احسانیفر، ت.، نادری، ن. و رستمی، ف. ۱۳۹۵. ارائه یک مدل مفهومی به منظور بررسی تأثیر گردشگری کشاورزی بر توسعه کارآفرینی روستایی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 3 (1): ۱۶-۱.
حسندوست، ز. ۱۳۹۴. گردشگری کشاورزی: منبع مالی نهفته در متنوعسازی پرتفوی کشاورزی. دومین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیطزیست پاک، همدان.
حیدری ساربان، و. ۱۳۹۱. تحلیل موانع موثر بر توسعه گردشگری مردانه شهرستان اردبیل. فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، 1 (1): ۶۸-۸۱.
میهن دوست، م. 1400. خبرگزاری جمهوری اسلامی. قابل دسترسی در: استانهاhttps://www.irna.ir/news/ (بازیابی در 15/07/1400).
رهبر، ی. ۱۳۹۲. اکوتوریسم و نقش آن در توسعه پایدار مناطق روستایی. اولین همایش ملی مدیریت گردشگری طبیعت گردی و جغرافیا، همدان.
صالحیفرد، م. 1390. گردشگری روستایی مبانی نظری و طرحهای ساختاری. انتشارات مرندیز. مشهد.
عبداللهزاده، غ. ح.، صالحی، خ.، شریفزاده، م. ش. و خواجه شاهکوهی، ع. ر. ۱۳۹۴. بررسی تأثیر گردشگری بر معیشت پایدار روستایی در استان گلستان. مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، 4 (15): 148-169.
قنبری، س.، دهقان، م. ح. و میرکیاناری، ح. ۱۳۹۴. عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در گردشگری روستایی. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، ۱۰ (۳۲): ۱-۲۰.
محمودی، م.، چیذری، م.، کلانتری، خ.، رکن الدین افتخاری، ع. و خداوردیزاده، م. ۱۳۹۲. برآورد میزان تمایل به پرداخت خدمات گردشگری مزرعهای در استانهای حاشیهای دریای خزر. مجلهی برنامهریزی و توسعه گردشگری، ۲ (۶): 11-29.
مرادی، ک. 1392. تحلیل گردشگری کشاورزی و راهبردهای توسعه آن مطالعه موردی شهرستان محلات. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامهریزی شهری. استاد راهنما: هدایتالله نوری زمانآبادی، دانشکده جغرافیا و برنامهریزی، دانشگاه اصفهان.
مهدوی، د.، رکن الدین افتخاری، ع. و سجاسی قیداری، ح. ۱۳۹۵. طراحی راهبردهای توسعه پایدار گردشگری روستاهای تاریخی – فرهنگی ایران. نشریه جغرافیا و برنامهریزی، ۲۰ (۵۶): ۲۷۵-۳۰۰.
میرکتولی، ج. و مصدق، ر. ۱۳۸۹. بررسی وضعیت گردشگری روستایی و نقش آن در رونق صنایع دستی مورد دهستان استرآباد جنوبی، شهرستان گرگان. مجله مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، ۲ (۷): ۱۳۷-۱۵۴.
نوروزی، ا. و فتحی، ع. 1397. ارزیابی توانمندیهای توسعه گردشگری کشاورزی و تعیین میزان پذیرش آن در جامعه هدف (کشاورزان و گردشگران) در شهرستان لنجان. جغرافیا و توسعه، 16 (51): 241-260.
ورمزیاری، ح.، اسدی، ع.، کلانتری، خ. و رضوانی، م. ر. ۱۳۹۳. برآورد میزان تمایل به پرداخت شهروندان برای خدمات گردشگری کشاورزی مطالعۀ موردی: شهر قزوین. فصلنامه پژوهشهای روستایی، 5 (2): ۳۹۷-۴۲۲.
ولئیی، م.، اکبرپور، م. و مرادی، ا. ع. 1399. تحلیل توانهای گردشگری کشاورزی نواحی روستایی (مطالعه موردی: بخش دینور، شهرستان صحنه). برنامهریزی و توسعه گردشگری، 9 (2): 150-174.
Arachi, R.P. 2017. Agrotourism segment of rural tourism. Department of Agribusiness Management, Faculty of Agricultural Sciences, Sabaragamuwa University of Sri LankaBelihuloya.
Arroyo, C.G., Barbieri, C., and Rich, S.R. 2013. Defining agritourism: A comparative study of stakeholders' perceptions in Missouri and North Carolina. Tourism Management, 37: 39-47.
Bernardo, D., Valentin, L., and Leatherman, J. 2004. Agritourism: If we build it, will they come? In Risk and Profit Conference, Manhattan, KS, 19-20.
Bondoc, I. 2009. Finding fun in food farming characteristics of US agritourism industry. Dissertation, University of Florida.
Blacka, A.P., Counture, C., Ccoale, J., Dooley, A., Hankins, A., lastovica, B., Mihalik, C. Reed., & Usyon, M. 2009. Agritourism. Virginia Cooprative Extention Poplucation, 310-003.
Evgrafova, L.V., Ismailova, A.Z., and Kalinichev, V.L. 2020. Agrotourism as a factor of sustainable rural development. In IOP conference series: earth and environmental science (Vol. 421, No. 2, p. 022058). IOP Publishing.
Gao, J., Barbieri, C., and Valdivia, C. 2013. A gricultural landscape preferences: Implications for agritourism development. Journal of Travel Research, 53 (3): 366-379.
Jenkins, R.G. 2014. Agriculture and tourism development: The case of St. Kitts. Dissertation Thesis, University of Waterloo. Geography-Tourism Policy and Planning.
Khanal, S. and Shrestha, M. 2019. Agro-tourism: Prospects, importance, destinations and challenges in Nepal. Archives of Agriculture and Environmental Science, 4 (4): 464-471.
Lucha, C.R. 2014. The virginia agribusiness industry: A geographic and profitability analysis of agritourism. Dissertation Thesis, University of Virginia. Agriculture and Applied Economics.
Lupi, C., Giaccio, V., Mastronardi, L., Giannelli, A. and Scardera, A. 2017. Exploring the features of agritourism and its contribution to rural development in Italy. Land Use Policy, 64: 383–390.
Mace, D. 2005. Factors motivating agrotourism entrepreneurs. Cansas: United States Department of Agriculture.
Phillip, S., Hunter, C., and Blackstock, K. 2010. A typology for defining agritourism. Tourism Management, 31 (6): 754-758.
Mohd Said, H., Chui Yee, C. and Mei Fung., O. 2012. A SWOT analysis on agrotourism destination: A case on rural development in a small town Sekinchan, Selangor, Malaysia. International Journal of Business and Management Studies, 1 (2): 29-43.
Parkar, P. 2015. Developing agritourism in Ratnagiri district of Konkan (Maharashtra): issues and challenges. Online International Interdisciplinary Research Journal, 5 (2): 145-152.
Phuong Lan, N.T. and Van Hanh, N.T. 2020. The impact of agrotourism on the local community (A case study of Sơn Islet, Cần Thơ City, Vietnam). European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7 (3): 88-100.
Tew, C., and Barbieri, C. 2012. The perceived benefits of agritourism: The provider’s perspective. Tourism Management, 33(1): 215-224.
Thakkar, J., Deshmukh, S. G., Gupta, A. D., & Shankar, R. 2007. Development of a balanced scorecard: an integrated approach of interpretive structural modeling (ISM) and analytic network process (ANP). International Journal of Productivity and Performance Management, 56 (1): 25-59. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 322 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 192 |