
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,643,798 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,240,134 |
تحلیلی بر تمایل زنان روستایی به توسعه کسب و کارهای کشاورزی محور در استان مازندران | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 8، شماره 2، شهریور 1400، صفحه 63-80 اصل مقاله (490.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2021.19522.1532 | ||
نویسندگان | ||
امیر احمدپور1؛ محمدرضا شهرکی* 2؛ فاطمه حسین زاده3 | ||
1دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
2دانشجوی دکتری ، جغرافیا و برنامهریزی روستایی دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران | ||
3دانشآموخته کارشناسیارشد ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی بوده که به هدف تمایل زنان روستایی به توسعه کسب و کارهای کشاورزیمحور در استان مازندران پرداخته است. جامعۀ آماری این تحقیق را 776 نفر از زنان دارای کسبوکار کشاورزیمحور عضو در 26 صندوق اعتباری خرد زنان روستایی در 10 شهرستان استان مازندران تشکیل دادند که 260 نفر از آنها بر اساس جدول کرجسی مورگان به عنوان حجم نمونه به روش طبقهای تصادفی انتخاب شد. عوامل مؤثر بر تمایل زنان به توسعه کسبوکارهای کشاورز-یمحور از طریق انجام چهار مدل رگرسیون لوجیت مورد سنجش قرار گرفت. همانطور که نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد، سطح تحصیلات، بودن کارآفرین در خانواده، شرکت در دورههای آموزشی، روحیۀ ریسکپذیری و رضایت از کسبوکار بر تمایل زنان به افزایش دانش و مهارتهای شغلی؛ متغیرهای سابقۀ عضویت در صندوق، تعداد سالهای فعالیت، شرکت در دوره-های آموزشی و میزان اعتماد به نفس بر تمایل به ایجاد فرصتهای شغلی جدید؛ ریسکپذیری، میزان اعتماد و رضایت از کسبوکار بر تمایل به افزایش سطح تولید و میزان نقدینگی؛ سه متغیر تحصیلات، شرکت در دورههای آموزشی و ریسکپذیری بر تمایل استفاده از ابزار و تکنولوژی تولید، تأثیر مثبت و معنیداری داشتهاند. همچنین یافتهها حاکی از آن بود، فاصله محل سکونت از کسبوکار بر تمایل زنان به ایجاد فرصتهای شغلی جدید در روستا اثرگذاری منفی و معنیداری دارد. استفاده از پتانسیل فضای مجازی جهت آموزش زنان به ویژه در دوران همهگیری کرونا، بازدید از از کسبوکارهای موفق زنان، استفاده از ظرفیتها و خدمات مروجان و کارشناسان پهنۀ کشاورزی، از مهمترین پیشنهادات این تحقیق است. | ||
کلیدواژهها | ||
زنان؛ نگرش؛ کسبوکار؛ کشاورزیمحور؛ الگوی لجستیک | ||
مراجع | ||
.آراستی، ز.، ملکی، م.م.، والینژاد، م.، و مبارکی، م.م. 1392. انگیزههای زنان کارآفرین در راهاندازی کسب و کار و تأثیر آن در رشد کسب و کار. مجله مطالعات اجتماعی روانشناسی زنان، 11(1): 92-71.
20.Ababakr, S.H., and Akbay, C. 2018. The obstacles of rural women participation in agricultural development in Erbil Province of Iraq. Asian Journal of Agricultural Extension, Economics & Sociology, 22(1): 1-11.
21.Abd Rani, S.H., and Hashim, N. 2015. Factors that influence women entrepreneurial success in Malaysia: A conceptual framework. International Journal of Research in Business Studies and Management, 1(4): 16–23.
22.Adrien, M., Kirouac, H., and Sliwinski, S.A. 1999. Women entrepreneurship in Canada: all that glitters are not gold. Universally Occasional Paper, 38:1-13.
23.Akter, A., Ahmad, N., Jaafar, W.M.W., Zawawi, D.B., Islam, M., and Islam, M.A. 2018. Empowerment of women through entrepreneurial activities of self-help groups in Bangladesh. Journal of International Business and Management, 1(1):1-15.
24.Amidžić, G., Massara, A., and Mialou, A. 2014. Assessing countries’ financial inclusion–a new composite index. IMF Working Paper. WP/14/36.
25.Asamu, F.F., Odagwe, M.C., Rasak, B., Arisukwu, O., and Igbolekwu, C. 2020. Gender issues and women’s participation in agricultural production in Warri South Local Government area of Delta State, Nigeria. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 445, No. 1, p. 012049). IOP Publishing.
26.Azmi, I.A.G. 2017. Muslim women entrepreneurs motivation in SMEs: A quantitative study in Asia Pacific countries. Asian Economic and Financial Review, 7(1): 27-42.
27.Balogun, A.G., Balogun, S.K., and Onyencho, C.V. 2017. Test anxiety and academic performance among undergraduates: the moderating role of achievement motivation. The Spanish Journal of Psychology, 20(14): 1-8.
28.Bamiatzi, V.C., and Kirchmaier, T. 2014. Strategies for superior performance under adverse conditions: a focus on small and medium-sized high-growth firms. International Small Business Journal, 32(3): 259-284.
29.Chatterjee, R., Mukherjee, D., Chakraborty, G., and Deb, A.K. 2017. Factors influencing growth of rural entrepreneurship in tripura: a socio-economic perspective. The Journal of Innovations, 1: 47-57.
30.Deo, M., Kalisa, F., and Theogene, H. 2016. The contribution of women entrepreneurship in family socio-economic development in rural areas, Rwanda. International Journal of Innovation, Management and Technology, 7(6): 256-259.
31.Digan, S.P., Sahi, G.K., Mantok, S., and Patel, P.C. 2019. Women's perceived empowerment in entrepreneurial efforts: the role of bricolage and psychological capital. Journal of Small Business Management, 57(1): 206-229.
32.Ehman, M.O., Bao, Z., Stiving, S.O., Kasam, M., Lanners, D., Peterson, T., and McGee, K.P. 2017. Automated lowcontrast pattern recognition algorithm for magnetic resonance image quality assessment. Medical physics, 44(8): 4009-4024.
33.Ghani, E., Kerr, W.R., and O'Connell, S.D. 2014. Political reservations and women's entrepreneurship in India. Journal of Development Economics, 108: 138-153.
34.Gedion, O., Oyugi, D.M., and Munyithya, E.W. 2015. Effects of women enterprise fund loan on women entrepreneurs a survey of small and medium enterprises in Eldoret Town, Kenya. International Journal of Business and Social Science, 6(12): 72-84.
38.Lashgarara, F., and Ghashghaei, F. 2014. Identifying factors affecting on the development of rural women entrepreneurship in Tehran province, Agriculture Science Developments, 3(11): 351-353.
39.Mat, I.E.N., and Razak, R.C. 2011. Attributes, environment factors and women entrepreneurial activity: a literature review. Asian Social Science, 7(9): 124-130.
40.Ozaralli, N., and Rivenburgh, N. K. 2016. Entrepreneurial intention: antecedents to entrepreneurial behavior in the USA and Turkey. Journal of Global Entrepreneurship Research, 6 (1): 1-32.
41.Parveen, K. 2014. Development of rural women entrepreneurs through workshop training. Reseach Journal of Management Sciences, 3(2):15-18.
42.Rauf, R.A., and Saputra, M.D. 2021. The role of women farmers in lowland rice production in parigi moutong regency of central Sulawesi. WSEAS Transactions on Business and Economics, 18: 671-678.
43.Rahabhi, M., Madzimure, G.P.K., Msipah, N., Dandira, M., and Kandjinga, E. 2021. Women entrepreneurship and sustainable rural livelihoods. International Journal of Research and Scientific Innovation (IJRSI), VIII(II): 64-73.
44.Rijkers, B. 2012. Gender and rural non-farm entrepreneurship. World development, 40(12): 2411-2426.
45.Sathiabama, K. 2010. Rural women empowerment and entrepreneurship development. Working Papers, https://www.findevgateway.org/sites/default/files/publications/files/mfg-en-paper-rural-women-empowerment-and-entrepreneurship-development-apr-2010.pdf
46.Shah, F.U.H., Fatima, U., Ahmad, M., Ahad, A., Saeed, R., Riaz, M.U., and Ghafoor, F. (2021). Factors affecting women entrepreneurship and its impact on SMEs development. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 15(7): 228-252.
47.Tripathi, P., and Singh, N. 2017. Promoting rural entrepreneurship through skill development for decent livelihood: A review. International Journal of Current Research and Review, 9(15): 21-25.
48.Yadav, V., and Unni, J. 2016. Women entrepreneurship: research review and future directions. Journal of Global Entrepreneurship Research, 6(1): 1-18. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 496 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 340 |