
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,655,790 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,259,454 |
بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی با نقش میانجی هوش فرهنگی | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، اسفند 1399، صفحه 49-66 اصل مقاله (716.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2021.19196.1495 | ||
نویسندگان | ||
حمید رضائی* 1؛ سروش رفیعیان2؛ سید مهدی خاکزادیان3 | ||
1استادیار ،گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار،ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار،ایران. | ||
3استادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار،ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه، کارآفرینی نقش بسیار مهمی در دستیابی به توسعه اقتصادی در شهرها دارد و از طریق اجرای راهبرد توسعه اقتصادی، شرایط مطلوبی برای مدیریت شهری فراهم میکند. هدف پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی با نقش میانجی هوش فرهنگی در شهرداری اصفهان بوده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و با روش توصیفی- پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری تحقیق، کلیه کارکنان اداری به تعداد 200 نفر بودند. حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 127 نفر تعیین شد اما جهت افزایش دقت، به 132 نفر ارتقاء یافت و از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها، سه پرسشنامه استاندارد تعدیل یافته سرمایه اجتماعی، گرایش به کارآفرینی و هوش فرهنگی بود. تحلیل دادهها در قسمت توصیفی با آزمونهای فراوانی، میانگین، انحراف معیار و واریانس با نرمافزار SPSS26 و در قسمت استنباطی با روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS3 انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان دادند بین سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. بین هوش فرهنگی و گرایش به کارآفرینی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. همچنین نتایج، نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی را تأیید کردند. در نهایت مشخص شد برای بهبود گرایش به کارآفرینی در شهرداریها، تقویت مؤلفههای سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی مهم است. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه اجتماعی؛ گرایش به کارآفرینی؛ هوش فرهنگی؛ شهرداری اصفهان | ||
مراجع | ||
14.Amjad, A., and Sania, Y. 2019. Social capital and entrepreneurial intention: empirical evidence from rural community of Pakistan. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9 (64):2-13.
15.Antonic, B., and Hisrich, R.D. 2003. Clarifying the intrapreneurship concept. Journal of Small Business and Enterprise Development, 10 (1): 7-24.
16.Earley, P. C., and Ang, S. 2003. Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Stanford. CA7 Stanford Business Books.
17.Ernita, A., Firmansyah, A., and Tri, M. 2021. Entrepreneurship attitude of managers, member participation, and cooperative performance: Evidence from Indonesia. Management Science Letters, 10 (1): 1719-1728.
18.Fakhrerad, P. 2018. Recognition of the relationship between social capital and cultural intelligence among employees of Tehran Abfar Company, Amazonia - Investiga, 7 (16):184-195.
19.Krejcie, R.V., and Morgan, D.W. 1970. Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30 (3): 607-610.
20.Leonidas, A., and Vassillis, M. 2007. Entrepreneuial behavior in the Greek public sector,international. journal of Entrepreuoal behavior and Research, 13 (13): 23-54.
21.Mahfud, T., Mochamad, B., Putu, S., and Yogianam, M. 2020.The influence of social capital and entrepreneurial attitudeorientation on entrepreneurial intentions: the mediating role ofpsychological capital. European Research on Management and Business Economics, 26 (1): 33-39.
22.Nahapiet, J., and Ghoshal, s. 1998. Social Capital, Intellectual capital & the organizational advantage. Academy of management Review, 23 (2): 242-260.
23.Nakhaei, A., Hadavi, F., Talebpour, M., and Farahani, A. 2013. The relationship between cultural intelligence and its dimensions with organizational entrepreneurship. Advances in Environmental Biology, 7(8): 1348-1355.
24.Niehm, L.S., Hurst, J.L., Son, J., Fiore, A.M., and Sadachar, A. 2013. Entrepreneurial marketing: Scale development and validation in the small firm context. Proceeding of Conference on Apparel, Events and Hospitality Management, United States, Iwoa University, 1- 6.
25.Peterson B .2004.Cultural intelligence : A gude to working with people from other cultures. Yurmouth,ME . Intercultural Press.
26.William Prado, H. 2006. The Relationship between Cultural Intelligence and Perceived Environmental Uncertainty. PhD University of Phoenix.
27.Tatarko, A., and Schmidt, P. 2016. Individual social capital and the implementation of entrepreneurial intentions: The case of Russia. Asian Journal of Social Psychology.19 (1): 76–85. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 563 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 300 |