
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,643,610 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,239,724 |
عوامل موثر بر خرید فرآوردههای بستهبندیشده دریایی در بین جوانان گرگانی | ||
مجله بهره برداری و پرورش آبزیان | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 71-80 اصل مقاله (305.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/japu.2021.18488.1556 | ||
نویسندگان | ||
افشین عادلی* 1؛ معصومه حسنی نژاد2؛ مهدی سعادتفر3 | ||
1دانشیار گروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران | ||
2دانشآموخته کارشناسیارشد گروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران | ||
3معاون آمار و اطلاعات، سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گلستان، گرگان، ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به اهمیت و سهم قابل توجه جمعیت جوانان کشور و ضرورت استفاده آنان از محصولات شیلاتی به منظور سلامتی و جایگزینی با غذاهای سریع آماده شونده (فست فود)، عوامل موثر بر خرید فرآوردههای شیلاتی آنان انجام شد. تحقیق به روش تصادفی مستقل در بین 314 جوان گروه سنی 15 الی 29 سال شهر گرگان از طریق طراحی و توزیع پرسشنامه انجام شد. از فراوانی برای توصیف خصوصیات جمعیتشناختی و از آزمون آنوای یک طرفه برای بررسی معنیداری اختلافها و سپس از آزمون دانکن برای مقایسه میانگینهای سئوالاتی که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شده بودند استفاده شد. چهار عامل موثر بو، مزه، وزن و رنگ در انتخاب 6 فرآورده شیلاتی شامل ماهی شکم خالی، فیله ماهی، فیله ماهی سوخاری، ناگت ماهی، میگوی منجمد و میگوی سوخاری بررسی شدند. نتایج نشان داد جوانان فیله ماهی سوخاری و میگوی سوخاری را بیشتر از سایر محصولات می-پسندند و در بین فاکتورهای بررسی شده مزه در اولویت اول قرار داشت. بنابراین میتوان سیاستهای بازاریابی متناسب با علایق جوانان را به منظور سلامتی و افزایش مصرف ماهی بر اساس نتایج تحقیق حاضر تدوین نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
جوانان؛ محصولات شیلاتی؛ ترجیحات مصرفکننده؛ ماهی بسته بندیشده؛ گرگان | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Adeli, A. 2013. Principles of aquatic marketing and packaging. second edition. Infinite publishing. 204p.
Adeli, A., and Mirbagheri, V. 2019. Estimation of awareness of fisheries students with regarding to benefits of fish consumption. isfj. 27: 6. 79-91.
Adeli, A., and Shabanpour, B. 2007. Investigating the Behavior of Citizens of Tehrani in Fish Consumption Iran. J. Fish. Sci. 16: 2. 117-126.
Adeli, A., Hasangholipour, T., Hossaini, A., Salehi, H., and Shabanpour, B. 2010. Identifying the main factors affecting home consumption attitude to farmed fishes among Tehrani households. Iran. J. Fish. Sci. 19: 3. 87-96.
Aghili, S.M., Safari, R., Shabanpour, B., and Rahmani, M. 2010. An analysis of the consumer market for aquatics and fishery products in Gorgan. J. Fish. Islamic Azad Univ. 4: 3. 91-101.
Aliabadi, T., Adeli, A., and Pourhosseingholi, Gh. 2015. Investigation of Consumer Behavior towards Cultivated and Wild Fish in Gorgan. J. Fish. Islamic Azad Univ. Azadshahr Branch. 9: 1. 110-103.
Al-Mazrooei, N., Chomo, G., and Omezzine, A. 2003. Purchase behavior of consumers for seafood products. J. Agric. Sci. 8: 1-7.
Baghiani Moghadam, M.H., and Eivazi, S. 2011. Investigation of factors related to lack of using Fish at the recommended amount by who in families of Javanroud (Western Iran) According to model goal. Directed behavior (MGB) in 2006. J. ILAM Univ. Med. Sci. 1: 19. 39-45.
Branciari, R., Ranucci, D., Urbani, E., Valiani, A., Trabalza-Marinucci, M.,Dal Bosco, A., and Franceschini, R. 2017. Freshwater fish burgers made from four different fish species as a valuable strategy appreciated by consumers for introducing EPA and DHA into ahuman diet. J. Aqua. Food Prod. Technol. Pp: 1-9.
Brunso, K., Verbrkr, W., Olsen, S.O., and Jeppesen, L.F. 2009. Motives, barriers and quality eveluation in fish consumption situation: Exploring and comparing heavy and light usersin Spain and Belguim. British Food J. 111: 7. 699-716.
Can, M.F., Günlü, A., and Can, H.Y. 2015. Fish consumption preferences and factors influencing it. Food Science and Technology (Campinas), 35: 2. 339-346.
Cardoso, C., Lourenço, H., Costa, S., Gonçalves, S., and Nunes, M.L. 2013. Survey into the seafood consumption preferences and patterns in the Portuguese population. Gender and regional variability. Appetite, 64: 20-31.
Cirkovic, M., Jovanovic, B., Maletin, S., and Ribarstvo, 2002. Univerzitet u Novom Sadu. Poljoprivredni fakultet.
Christenson, J.K., O'Kane, G.M., Farmery, A.K., and McManus, A. 2017. The barriers and drivers of seafood consumption in Australia: A narrative literature review. Inter. J. Consumer Stud. 41: 3. 299-311.
Dehdashti Shahrokh, Z., and Sidzadeh,H. 2006. The Relationship between Using Marketing Composition Elements and Marketability of Cultivated Fish from a Consumers' Viewpoint Case Study of Ilam City. J. Agric. Econ. Dev. 14: 53. 152-133.
Dourandish, A., Hosseinzadeh, M., and Nematollahi, Z. 2015. Assessment the effective component of seafood consumption in Mashhad (Comparison of Double-Hurdle model and Heckman two-stage method). Agricultural economy. 9: 4. 197-219.
FAO. 2019. FAO yearbook. Fishery and Aquaculture Statistics 2017/FAO annuaire. Statistiques des pêches et de l’aquaculture 2017/FAO anuario. Estadísticas de pesca y acuicultura 2017. Rome/Roma. 80p.
Fazelpour, S.H., Baghiani Moghadam, M.H., Nagharzadeh, A., Fallahzadeh, H., Shamsi, F., and Khabiri, F. 2011. Assessment of Fast Food Concumption Among People of Yazd City. J. Tollooe Behdasht. 10: 2. 32. 25-34.
Fotea, L., Leonte, D., Costăchescu, E., and Hoha, G. 2011. Research on the level of awareness and consumption of fish among youngsters. Lucrari stiintifice. Seria Zootehnie universitatea deStiinte Agricole si Medicina Veterinara lon lonsecus de la Bard (Romania).55: 273-275.
Golub, S., and Varma, A. 2014. Fishing Exports and Economic Development of Least Developed Countries: Bangladesh, Cambodia, Comoros, Sierra Leone and Uganda Paper Prepared for UNCTAD. 71p.
Hall, E., and Amberg, S.H. 2013. Factors influencing consumption of farmed seafood products in the pacific northwest. Appetite. 66: 1-9.
Husseini, M., Adeli, A., and Vahedi, M. 2015. Investigating the pattern and preferences of fish consumer buying in Sari. Iran. J. Fish. 25: 3. 112-103.
IFO. 2001. Iran fisheries statistic annual 1991-2000. Iran fisheries organization, deputy of planning and development manager, office of Budget and planning. 44p.
IFO. 2012. Iran fisheries statistic annual 2001-2011. Iran fisheries organization, deputy of planning and development manager, office of Budget and planning. 60p.
IFO. 2017. Iran fisheries statistic annual 2012-2017. Iran fisheries organization, deputy of planning and development manager, office of Budget and planning. 64p.
Katzmarzyk, P.T., and Ardern, C.I. 2004. Physical Activity levels of Canadian children and youth: current issues and recommendations. Can. J. Diabetes.28: 1. 67-78.
Laureati, M., Cattaneo, C., Bergamaschi, V., Proserpio, C., and Pagliarini, E. 2016. School children preferences for fish formulations: The impact of child and parental food neophobia. J. Sensor. Stud. 31: 5. 408-415.
Mawere, M., Yu, K., Qu, Y., Chen, S., Wang, X., and Kimura, I. 2014. An online survey study of consumer preferences on aquatic products in China: current seafood consumption patterns and trends. Fish. Aquacul. J.5: 2. 1-6.
McManus, A., Hunt, W., Storey, J., McManus, J., and Hilhorst, S. 2014. Perceptions and preference for fresh seafood in an Australian context. Inter. J. Cons. Stud. 38: 2. 146-152.
Ministry of Sport and Youth.2016. Theoretical views on youngages. (http://iec-md.org/ khanevadeh/ didgah_javani).
Mohamad, R., Majid, N.A., Abidin, Z.Z., and Rusli, R. 2010. Consumer preference towards fresh water fish product developed by MARDI. Economic and Technology Management Review, 5: 71-77.
Nagarajarao, R.C. 2016. Recent Advances in Processing and Packaging of Fishery Products: A Review. Aquatic Procedia, 7: 201-213.
Parisenti, J., Beirão, L.H., Tramonte, V.L., Ourique, F., da Silveira Brito, C.C.,and Moreira, C.C. 2011. Preference ranking of colour in raw and cooked shrimps. Inter. J. Food Sci. Technol.46: 12. 2558-256.
Safarzadeh, H., Kheiry, B., and Agha Seyed Agha, R. 2011. The Impact of Contextual Factors, Brand Loyalty and Brand Switching on Purchase Decisions Young Consumers. J. Market. Manage. 6: 10. 65-94.
Salehe, M.A., Luomba, J.O., Musiba, M., Mlaponi, E., and Mghamba, K.J. 2014. Consumer Preference on Value Added Products of Farmed Fish in Lake Victoria Basin, Tanzania. Asian J. Appl. Sci. Engin. 3: 5. 28-33.
Statistical yearbook of Golestan province 2011. 2012. Golestan Governor's Deputy for Planning. 770p.
Verbeke, W., and Vackier, I. 2005. Individual determinants of fish consumpution: Application of the theory of planned behavior. Appetite. 44: 1. 67-82.
Wirth, F.F. 2014. Consumers’ Shrimp Purchasing Preferences: An Application of Conjoint Analysis. J. Food Prod. Market. 20: 2. 182-195. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 493 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 241 |