
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,660,543 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,261,968 |
ارزیابی تاثیر پوشش درختی حاشیه و شیبطولی جادهجنگلی بر میزان نفوذ صوت موتورکامیون بنز (2624) در جنگل خیرود نوشهر | ||
پژوهشهای علوم و فناوری چوب و جنگل | ||
دوره 28، شماره 1، خرداد 1400، صفحه 67-81 اصل مقاله (647.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jwfst.2021.18773.1910 | ||
نویسندگان | ||
احسان قاسمی1؛ سید عطا اله حسینی* 2؛ آیدین پارساخو3؛ احسان عبدی4 | ||
1دانشآموخته کارشناسیارشد ، گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران، | ||
2استاد ، گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران، | ||
3دانشیار، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشارزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران، | ||
4دانشیار، گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، تهران، | ||
چکیده | ||
سابقه و هدف: جادهها و دیگر ساختارهای خطی از مهمترین نمونههای فعالیتهای بشری به شمار میروند و تشخیص داده میشود که مهمترین اثرات محیطی را بر زیستگاههای طبیعی و اکوسیستمهای جهان داشته باشند. از بارزترین این اثرات نامطلوب آلودگیهای زیست محیطی است که در سه دهه اخیربیش از گذشته مورد توجه واقع شده است. هدف از این مطالعه بررسیمیزان صوت حاصل موتور خودروسنگین با حجم موتوربالا در دوطبقه شیب طولی متفاوت جاده جنگلی و شناخت نوع رابطه کاهشی میزان شدت صوت با افزایش فاصله از جاده می باشد. مواد و روشها:به منظور اندازهگیری میزان شدت صوت تعداد هشت ایستگاه در طول 20 کیلومتر جاده جنگلی اصلی یکطرفه شنریزی شده جنگل آموزشی پژوهشی دانشگاه تهران با طبقههای شیب طولی پایین(2-5درصد) و بالا(8-11درصد) و فواصل صفر(حاشیه جاده)، 25متر، 50متر، 75متر، 100 متر به سمت داخل توده و درقسمت پایین دست جاده و محورجاده(نزدیکترین حالت به موتور خودرو) به عنوان نقاط صوتسنجی انتخاب شد. میانگین سطح صوت منتشر شده از خودرو کامیون بنز2624 اندازهگیری شد. این عمل توسط دستگاه صوتسنج دیجیتالSL-4023SDبا دقت 5/1 دسیبل و قدرت تفکیک 1/0 دسیبل انجام گرفت. فاکتورهای میانگین سطح صوت ماشین براییک وسیله نقلیه با حجم موتور ثابت، میزان شیب طولی در دو سطح، فاصله از جاده در پنج سطح اندازه گیری و در نرم افزارSPSSو جهت انجام تجزیه واریانس به وسیله رویه GLMتجزیه و تحلیلانجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد آمده درایستگاههای با شیب طولیطبقه پایین و ایستگاههای با شیب طولیطبقه بالابه ترتیب 7/58 درصد و 6/56 درصد کاهش شدت صوت نسبت به حاشیه جاده قابل مشاهده است. درتمامی ایستگاهها بیشترین کاهش میزان شدت صوت در فواصل 0-25 متر از حاشیه جاده ثبت شده است. به طورکلی نوع رابطه کاهشی شدت صوت با افزایش فاصله درایستگاههای شیب طولیطبقه پایین وبالا از نوع لگاریتمیمیباشد. نتیجهگیری: باتوجه به نتایج میتوان دریافت که شیب طولی جاده تاثیر زیادی در میزان شدت صوت منتشر شده از جاده ندارد در این تحقیق تمامی متغیرهاچه به صورت مستقل و چه به صوت متقابل بر میزان نفوذ صوت اثر معنیدار دارند. نتایج این پژوهش نشان داد که با فاصله گرفتن از منبع صوت شدت صوت کاهش مییابد. دقت در طراحی مشخصات فنی جاده از جمله شیب طولی ، تعمیر و نگهداری سطح روسازی جاده، حضور پوشش گیاهی در حاشیه جاده و جلوگیری از تخریب آن، حفظ و احیای تراکم درختان موجود در توده کنار جاده، کاشت تلفیقی گونههای پهن برگ و سوزنی برگ میتواند تا حدودی میزان شدت صوت منتشر شده از جاده را کاهش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
جادهجنگلی؛ شدت صوت؛ تراکم درختان؛ فاصله ازمحورجاده؛ جنگلهای هیرکانی(نوشهر) | ||
مراجع | ||
1.Ahmadi, M.T., Attarod, P., Marvi Mohadjer, M.R., Rahmani, R., and Fathi, J. 2009. Canopy interception loss in a pure oriental beech (Fagus orientalis Lipsky) stand during the summer season. Iranian J. of Forest. 1: 2. 175-185.
2.Amani, M. 2000. National forestry program (National action) - a program regional forestry planning - under the overall direction of north of sustainable forest management. Forest and Rangeland. 37: 20-31.
3.Aylor, D.E. 1972. Noise reduction by vegetation and ground. J. Acoustic Society America. 51: 197-205.
4.Banerjee, D., Chakraborty, S.K., Bhattacharyya, S., and Gangopadhyay, A. 2008. Modeling of road traffic noise in the industrial town of Asansol. India J. of Transportation Research. 13: 539-541.
5.Brown, C., Reed, S., and Dietz, M.2013. Detection and classification of motor vehicle noise in a forested landscape. Environmental Management. 5: 1262-1270.
6.Etemad, V. 2002. Evaluating the qualitative and quantitative changes from the implementation a period forestry project on standing stock in Namkhaneh district (Kheyroud Forest). M.Sc Thesis. Natural Resources Faculty, University of Tehran. 130p.
7.Fang, C., and Ling, D. 2005. Investigation of the noise reduction provided by tree belts. Landscape and Urban Planning. 63: 187-195.
8.Golmohamadi, R. 2004. Noise and Vibration Engineering. Nashre Iran. Press, 541p. (In Persian)
9.Guedes, I.C.M., Bertoli, S.R., and Zannin, P.H. 2011. Influence of urban shapes on environmental noise: a case study in Aracaju-Brazil. Science of the Total Environment. 412: 66-76.
10.Harris, C.M. 1979. Sound and sound levels. Handbook of noise control. 2nd ed. New York, NY: Mc Graw-Hill Education, 21p.
11.Herrington, L.P. 1976. Effect of vegetation on the propagation of noise in the out-of-doors. USDA Forest Service General Technical Report, US Rocky Mountain Forest Range Experimental Station. 25: 229-233.
12.Hosseini, S.A., Parsakhoo, A., and Seifi, R. 2012. Investigating the effects of technical parameters of forest road planning and building on traffic noise reduction, Polish J. Environment. 21: 5. 1217-1222.
13.Hosseini, S.A., Zandi, S., Fallah, A., and Nasiri, M. 2016. Effects of Geometric design of forest road and roadside vegetation on traffic noise reduction. J. Forestry Research. 27: 2. 463-468.
14.Hunashal, R.B., and Patil, Y.B.2012. Assessment of noise pollution indices in the city of Kolhapur,India. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 37: 448-457.
15.Islam, M.N., Rahman, K.S., Bahar, M.M., Habib, M.A., Ando, K., and Hattori, N. 2012. Pollution attenuation by roadside greenbelt in and around urban areas. Urban forestry & urban greening. 11: 460-464.
16.Karamirad, S., Abdi, E., Majnounian, B., Etemad, V., and Sohrabi, H.2015. Effect of forest road on Herbaceous diversity and tree regeneration (Case study: kheyrud forest). J. Forest and Wood Products. 69: 1. 29-40. (In Persian)
17.Maffei, L., Masullo, M., Aletta, F., and Di Gabriele, M. 2013. The influence of visual characteristics of barriers on railway noise perception. Science of the Total Environment. 445: 41-47.
18.Majnounian, B., Abdi, E., Zobeiri, M., and Puya, K. 2010. Monitoring the condition of forest road network compared to the standards (case study: Namkhaneh district of Kheyrood forest). J. Forest and Wood Product.63: 2. 177-186. (In Persian)
19.Maleki, K., and Hosseini, S.M. 2011. Investigation of the effect of leaves, branches and canopies of trees on noise pollution reduction. Annals of Environmental Science. 5: 13-21.
20.Marvie Mohadjer, M.R. 2012. Forestry. Tehran Univ. Press, 387p. (In Persian)
21.Mok, J.H., Landphair, H.C., and Naderi, J.R. 2006. Landscape improvement impacts on roadside safety in Texas. Landscape and Urban Planning. 78: 263-274. 22.Morillas, J.M.B., Escobar, V.G., Sierra, J.A.M., Gómez, R.V., and Carmona, J.T. 2002. An environmental noise study in the city of Cáceres, Spain. Applied Acoustics. 63: 10. 1061-1070.
23.Nasiri, M., Fallah, A., and Nasiri, B. 2014. The role of species type on reducing noise pollution at the edge of forest roads. Environmental Engineering and Management J. 14: 56-78.
24.Ozdemir, B., Bayramoglu, E., and Demirel, O. 2014. Noise pollution and human health in Trabzon parks. Studies on Ethno-Medicine. 8: 2. 127-134.
25.Ozer, S., Irmak, M.A., and Yilmaz,H. 2008. Determination of roadside noise reduction effectiveness of Pinus sylvestris L. and Populus nigra L. in Erzurum, Turkey. Environmental Monitoring and Assessment. 144: 191-197.
26.Pathak, V., Tripathi, B., and Mishra, V. 2008. Dynamics of traffic noise in a tropical city Varanasi and its abatement through vegetation. Environmental Monitoring and Assessment. 146: 67-75.
27.Publication 131. 2012. Guide to the design, implementation and operation of forest roads. Technical system affairs of the Deputy for Strategic Supervision. State Management and Planning Organization. 184p. (In Persian)
28.Rohani, Q. 1993. Garden design and green space construction. Publications Farhang Jame. 151p. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 307 |