
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 622 |
تعداد مقالات | 6,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,605,244 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,198,678 |
بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 18، آذر 1398، صفحه 53-64 اصل مقاله (501.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2021.18645.1436 | ||
نویسندگان | ||
زهرا اطهری* 1؛ منیژه لطفوی2 | ||
1پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه، گروه ترویج و آموزش کشاورزی | ||
2پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی | ||
چکیده | ||
سرمایه اجتماعی یکی از قابلیتها و داراییهای مهم سازمانی است که میتواند به سازمانها در خلق ایدههای نو و توسعه فعالیتهای کارآفرینانه کمک بسیار نماید و برای آنها مزیت سازمانی پایدار ایجاد کند. لذا، هدف این تحقیق توصیفی ـ همبستگی، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه بود. جامعه آماری کلیه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه به تعداد 200 نفر بودند. نمونههای تحقیق بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 132 نقر تعیین و با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد ناهاپیت و قوشال (1998) و اسچیپرز، هاگ و بلوم (2008) (به ترتیب برای سنجش سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی) بود که برای تعیین روایی و اعتبار سازهای از شاخص میانگین واریانس استخراج شده (AVE) و به منظور بررسی پایایی آنها از پایایی مرکب (CR) و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. دادههای گردآوری شده، با تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر پایه یافتهها، سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری بر کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه دارد. به طوریکه، سرمایههای شناختی، رابطهای و ساختاری به ترتیب تأثیر معناداری بر کارآفرینی سازمانی دارند و در کل 63 درصد از تغییرات واریانس آن را تبیین میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه اجتماعی؛ کارآفرینی سازمانی؛ سرمایه شناختی؛ سرمایه رابطه ای؛ سرمایه ساختاری | ||
مراجع | ||
. احمدی، س.ع.ا، نظری زاده، ا.ع.، سپهوند، ر.، و نظری پور، ا.ه. (1392). بررسی رابطه سرمایه روانشناسی و کارآفرینی سازمانی در میان کارکنان پلیس فرودگاههای کشور .فصلنامه دانش انتظامی، 15(4): 78-60. 2. اسدی، ن.، و مرادی، آ. (1392). بررسی رابطة بین سرمایة اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان. نشریة مدیریت و فیزیولوژی ورزشی شمالی ، 1(2): 40-29. 3.احمدپور داریانی، م. (1378). کارآفرینی: تعاریف ،نظریات والگوها، پردیس 57. 4.آشنا، م.، و منوریان، ع. (1385). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی وکارآفرینی درونسازمانی، فرهنگ و مدیریت، 14: 150-123. 5. امیرخانی، ط.، و پورعزت، ع. (1387). تأملی بر امکان توسعه سرمایه اجتماعی در پرتو عدالت سازمانی درسازمانهای دولتی، مجله مدیریت دولتی، 19:32-1. 6. بادسار، م.، رضایی، ر.، و درینی، ر.( 1394). بررسی اثر ابعاد سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در شرکتهای خدمات مشاوره. نشریه علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 11: 158-149. 7. تسلیمی، م.ر.، منوریان، ع.، و آشنا، م. (1385). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی. فرهنگ و مدیریت، 4(14): 56-27. 8. جهانگیری، ع.، و مبارکی، م.ح. (1388). ارائه چارچوب ادراکی مناسب از کارآفرینی در بخش دولتی. توسعه و کارآفرینی، 3(1): 45-36. 9.حسین پور، د.، و آذر، م. (1390). بررسی رابطه سرمایه فکری و اجتماعی با عملکرد سازمانی از نظر مدیران و کارکنان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 3(7):29-19. 10. خیراندیش، م.، و جمشیدی، ح. (1395). تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی با میانجیگری انگیزه شغلی. نشریه مدیریت سرمایه اجتماعی، 3(1): 58-48. 11.رضایی، ر.، و درینی، ر. (1392). بررسی نقش مؤلفه های سرمایة اجتماعی در کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی (مورد مطالعه: شهرستان زاهدان). نشریة مدیریت دولتی، 3: 62-43. 12. علمی، ز.، شارعپور، م.، و حسینی، ا.ح. (1384). سرمایه اجتماعی و چگونگی تأثیر بر اقتصاد. مجله تحقیقات اقتصادی، 71: 295-239. 13. قلیپور، ر.، مدهوشی، م.، و جعفریان، و. (1387). تحلیل رابطه و تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی در گروه صنعتی سدید). فرهنگ مدیریت، 17: 127-112. 14.مرادی، م.، زالی، ع.، و پرنیان، ر. (1394). تأثیر سرمایه اجتماعی بر قصد کارآفرینانه (مطالعه موردی: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده مهندی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران). توسعه کارآفرینی، 8(1): 19-1. 15. هومن، ح. ع. (1384). مدلیابی معادلات ساختاریابی. انتشارات سمت: تهران. 16.Andersen, S., and Dag Vidar. H. 2013. Knowledge development and transfer in a mindful project-organization. International Journal of Managing Projects in Business, 6(2): 236-250. 17.Antoncic, B., and Hisrich, R. 2003. Intrapreneurship: Construct refinement and cross- cultural validation. Journal of Business Venturing, 16 (1): 495- 527. 18.Greene, J.P. 2001. Social and cultural capital in Colonial Britis America: a case study, in otberg, Patterns of Social Capital: Stability and Change in Historical Perspective. Cambridge: Cambridge University Press 19.Kent, C., Lorraine, P., and Anderson, A. R. 2014. Social capital, social entrepreneurship and entrepreneurship education. Social Entrepreneurship, Special Issue IJEE, 2(1): 45-56. 20.Nahapiet, J., and Ghoshal, S. 1998. Social capital, Intellectual capita and organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2): 242-260. 21.Nan-Chen, C., Lun-Chung, T., Wei-Ming, O., and Kai-Ti, C. 2007. The relationship among social capital, entrepreneurial orientation, organizational resources and entrepreneurial performance for new ventures. Contemporary Management Research, 3 (3): 213- 232. 22.Scheepers, M., Hough, J., and Bloom, J. 2008. Nurturing the corporate entrepreneurship capability. Journal of Southern African Business Review, 12 (3): 50- 75. 23.Westerlund, M., and Svahn, S. 2008. A relationship value perspective of social capital in networks of software SMEs. Industrial Marketing Management, 37(5): 492-501.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 270 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 215 |