
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,660,625 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,262,044 |
ارزشیابی دانشجویان از خدمات کارآفرینی (مطالعه موردی: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان) | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 12، شهریور 1398، صفحه 55-70 اصل مقاله (10.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2020.17788.1408 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا محبوبی* 1؛ سهیلا شیرخانی1؛ محمدشریف شریفزاده2 | ||
1دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش ارزشیابی دانشجویان از خدمات کارآفرینی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل 120 نفر از دانشجویانی بودند که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به فعالیتهای کارآفرینانه اشتغال داشتند که تعداد 92 نفر از آنان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی آن توسط اعضای کمیته پایاننامه و اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای ادراکات دانشجویان از خدمات کارآفرینی 910/0 و برای انتظارات دانشجویان از خدمات کارآفرینی 914/0 بود. نتایج آزمون ویلکاکسون نشان داد میانگین انتظارات دانشجویان از خدمات کارآفرینی بالاتر از ادراکات آنها است و شکاف منفی بیانگر عدم برآورده شدن انتظارات دانشجویان از خدمات کارآفرینی در دانشگاه بود. همچنین با توجه به مقادیر میانگین بیشترین شکاف منفی (15/15-) مربوط به گویه قابل اعتماد بودن اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز کارآفرینی و کمترین شکاف منفی (46/2-) مربوط به گویه پاسخ سریع به خواستههای دانشجویان در زمینه خدمات کارآفرینی بود. ارایه اطلاعات دقیق، درست و برپایه واقعیتهای موجود بازار کار و جامعه به دانشجو توسط کارشناسان مرکز کارآفرینی، سخنرانان و مدرسان همکار به ویژه در رویدادهای کارآفرینی، توجه بیشتر دانشگاه به حمایتهای مادی و معنوی دانشجویان، برقراری ارتباط صمیمانهتر اساتید با دانشجویان و توجه بیشتر به رفع نیازهای آموزشی آنان در زمینه راهاندازی و شروع کسب و کار، میتواند به کاهش شکاف بین ادراکات و انتظارات دانشجویان منجر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی؛ خدمات کارآفرینی؛ دانشگاه کشاورزی | ||
مراجع | ||
10. جعفری اصل، م.، چهرزاد، م. م.، شفیعپور، ز. و قنبری، ع. 1393. کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی بر اساس مدل سروکوال. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 6(1): 58-50. 11. چنگیزی آشتیانی، س. و شمسی، م. 1390. بررسی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1388، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 3 (1): 26-17. 12. رسول آبادی، م.، شفیعیان، م. و غریبی، ف. 1392. ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی با مدل سروکوال: دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 18: 112-104.
14. شریفزاده، ا. و عبداللهزاده، غ. ح.1390. بررسی رضایت دانشجویان کشاورزی از کیفیت آموزشی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 61: 74-51. 15. شریفزاده، م.ش. و عبدالهزاده، غ. ح. 1394. مؤلفههای توسعه آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 32: 112-96. 16. شریفزاده، م.ش.، عبداللهزاده، غ.ح. و نجفینژاد، ع. 1397. موردکاوی تجربهگذار به دانشگاه کارآفرین: دانشگاه بسان یک زیستبوم کارآفرینی خرد. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 5 (2): 69-33. 17. عبدالهزاده، غ. ح. و شریفزاده، م. ش. 1397. توسعه کسبوکارآفرینی در کشاورزی. انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. 428 ص. 18. عنایتینوینفر، ع.، یوسفی افراشته، م.، صیامی، ل. و جواهری دانشمند، م.1390. ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه پیام نور زاهدان بر اساس مدل سروکوال. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 61: 151-135. 19. قلاوندی، ح.، اشرفی سلیم کندی، ف. و آقازاده، ک. 1395. ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه ارومیه بر اساس مدل هدپرف. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 6 (16): 88-67. 20. قلاوندی، ح.، بهشتیراد، ر. و قلعهای، ع.ر. 1391. بررسی وضعیت کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه ارومیه بر اساس مدل سروکوال. فرآیند مدیریت توسعه، 25 (3): 66-49. 21. نیکرفتار، ط. و فرید، ح. 1394. عاملهای درون سازمانی مؤثر بر توسعه کارآفرینی دانشگاهی در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 2 (2): 79-67.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 304 |