
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,647,625 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,249,040 |
بررسی نیازهای آموزشی دانشجویان کشاورزی در زمینه کارآفرینی (مطالعه موردی: دانشکده کشاورزی دانشگاه بو علی سینا و کردستان) | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 5، خرداد 1397، صفحه 31-42 اصل مقاله (212.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2018.14486.1303 | ||
نویسندگان | ||
رضا موحدی* 1؛ فرشته عواطفی اکمل2؛ مینا ضمیری آراسته3؛ سیده کوثر صالحی4 | ||
1عضو هیات علمی/ دانشگاه بو علی سینا | ||
2دانشگاه بوعلی سینا | ||
3دانشکده کشاورزی/ دانشگاه کردستان | ||
4کارشناس علم سنجی، دانشگاه بو علی سینا | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این تحقیق بررسی نیازهای آموزشی دانشجویان کشاورزی در زمینه کارآفرینی میباشد. تحقیق کاربردی حاضر از نوع توصیفی است که به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این مطالعه دانشجویان سال آخر کلیه رشته های کشاورزی در دانشگاه بو علی سینا و کردستان در سال 1395 بود. نمونهگیری به شیوه تمام شماری بود (n=157). در این پژوهش از روش متداول نیازسنجی یعنی مقایسه وضعیت موجود و مطلوب در سطح دانش و مهارت استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ساختار یافته بود که شامل چهار بخش اطلاعات فردی، نیازهای دانشی دانشجویان در زمینه کارآفرینی، نیازهای گرایشی و نیازهای مهارتی در زمینه کارآفرینی و راهاندازی کسب و کار بود که روایی محتوایی آن توسط تعدادی از متخصصین کشاورزی مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شد که برای هر سه سطح مورد سنجش (دانش، نگرش، و مهارت) بالاتر از 8/0 بود. پس از جمع آوری دادهها و کدگذاری از نرم افزارSPSS18 برای تجزیه و تحلیل دادهها برگرفته شد. نتایج نشان داد بالاترین اولویت نیازهای دانشی دانشجویان کشاورزی مورد مطالعه مربوط به آشنایی با قوانین و مقررات راه اندازی کسب و کار جدید، شناخت منابع اطلاعاتی مختلف جهت تدوین یک طرح کسب و کار و آشنایی با مسایل عملی کارآفرینی بوده است. در بخش نیازهای نگرشی بالاترین اولویت ها نیاز به دانش کارآفرینی و شرکت در نشستهای کارآفرینی با حضور کارآفرینان بود. در بخش نیازهای مهارتی بالاترین اولویتها مربوط به توانایی جذب سرمایه و توانایی دسترسی به تسهیلات بانکی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
نیاز سنجی آموزشی؛ کارآفرینی؛ دانشجویان کشاورزی | ||
مراجع | ||
10. صبوری، ا. ح. و مینایی، م. ص. 1388. طبقهبندی نیازهای آموزشی گلخانهداران شهرستان گرمسار از دیدگاه گلخانهداران و کارشناسان کشاورزی. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 2 (3): 42-54. 11. صفری، س. و سمیعزاه، م. 1391. نیازسنجی آموزش و مهارت کارآفرینی در رشتههای علوم انسانی. نشریه فنآوری آموزش، 7 (1): 79-65. 12. عمانی، ا. ر. و چیذری، م. 1381. نقش آموزش و ترویج بر سطح فنی گندمکاران استان خوزستان. ماهنامه جهاد، 56-23. 13. فتحی و اجارگاه، ک. و فخامزاده، پ. 1388. نیازسنجی آموزشی، الگوها و فنون، تهران: انتشارات آییژ. 14. کراری، س. و عزیزی، م. 1394. نیازسنجی آموزش کارآفرینی بازنشستگان (مورد مطالعه: کانون بازنشستگان آجا). فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، 3 (4): 58-35. 15. کواری، ح. و حسینی، م. 1390. نیازسنجی دورههای آموزشی موردنیاز و پیشنهادی به منظور ایجاد کارآفرینی و کاریابی در دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاههای علوم پزشکی جنوب کشور. فصلنامه علوم پزشکی جهرم، دوره نهم ، شماره ویژه نامه، 60-54. 16. کردنائیچ، ا. و همکاران . (1391). ابزار سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان. تهران: انتشارات مرکز کارآفرینی دانشگاه تربیت مدرس. 17. موحدی، ر.، حیدری ترازک، خ. و سامیان، م. 1393. آموزش کارآفرینی کشاورزی پیش نیاز توسعه کشاورزی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 1 (4): 48-33.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 646 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 571 |