
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,651,153 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,256,907 |
طراحی مسیرهای چوبکشی با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) و تحلیل سلسهمراتبی (AHP): (پژوهش موردی: سری یک جنگل دارابکلا) | ||
پژوهشهای علوم و فناوری چوب و جنگل | ||
مقاله 4، دوره 24، شماره 3، آذر 1396، صفحه 49-66 اصل مقاله (486.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jwfst.2017.12095.1637 | ||
نویسندگان | ||
سیما رمضانپور آذر* 1؛ حسن اکبری2؛ مجید لطفعلیان3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی جنگل، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری | ||
2استادیار دانشکده منابع طبیعی ساری | ||
3دانشیار، گروه جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری | ||
چکیده | ||
سابقه و هدف: مسیرهای چوبکشی تکمیلکننده شبکه حملونقل چوب محسوب میشوند و ارتباط تنگاتنگی با وضعیت شبکه جاده، شیوههای جنگلشناسی، روشهای بهرهبرداری، وضعیت توپوگرافی، شیب، قابلیتهای مکانیکی خاک و عوامل دیگر دارند. هدف از این تحقیق طراحی مسیرهای چوبکشی در پارسلهای 22 و 23 جنگل دارابکلا با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی به همراه AHP بهمنظور عبور مسیرهای طرحشده از مناطق پایدار و دسترسی مناسب به سطح جنگل میباشد. مواد و روشها: بدین منظور نقشههای شیب، موجودی در هکتار، تراکم آبراهه، مناطق غیرقابلعبور (بیرونزدگی سنگی و زادآوری)، خاکشناسی، جهت دامنه، زمینشناسی، تیپ جنگل، و ارتفاع از سطح دریا که از عوامل مهم در طراحی شبکه ریزبافت میباشند در این مطالعه بهعنوان لایههای اطلاعاتی موردبررسی قرار گرفت و مسیرهای طراحی شده مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها: تجزیهوتحلیل وزن لایههای مختلف نسبت به هم بر اساس نظر کارشناسان، نشان داد که شیب با وزن نسبی 301/0 دارای بیشترین امتیاز و ارتفاع با وزن نسبی 029/0 دارای کمترین امتیاز میباشد و نسبت ناسازگاری 08/0 میباشد. در نهایت برای منطقه مورد مطالعه دو واریانت طراحی شد واریانت اول با طول 51/2957 متر دارای تراکم طولی 06/25 متر در هکتار و واریانت دوم با طول 85/3853 متر دارای تراکم طولی 66/32 متر در هکتار میباشد. بررسی وضیعت عبور واریانت های مختلف مسیر از نقشه قابلیت عبور اراضی منطقه مورد مطالعه نشان داد که در واریانت اول 54/83 درصد و در واریانت دوم 81/84 درصد از طول مسیر چوبکشی از مناطق بسیارمناسب و مناسب و 46/16 درصد از طول واریانت اول و 27/15 درصد از طول واریانت دوم از مناطق نامناسب و بسیار نامناسب عبور کرده است. مقایسه واریانتهای طراحی شده با استفاده از روش نزدیکترین مسیر نیز نشان داد متوسط فاصله هر گره تا مسیر برای واریانت اول 77/64 و برای واریانت دوم 56/45 متر میباشد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که با در نظر گرفتن فواصل چوبکشی 140 متر و با در نظر داشتن حداکثر شیب طولی مسیرچوبکشی، مثبت 25 درصد در چوبکشی رو به بالا و منفی 35 درصد در چوبکشی رو به پایین، واریانت دوم به دلیل درصد عبور بیشتر (81/84) از مناطق بسیار مناسب و مناسب و درصد عبور کمتر (27/15) از مناطق نامناسب و بسیار نامناسب و با 47/48 درصد پوشش، نسبت به واریانت اول ارجحیت دارد. نتایج حاصل از ارزیابی نزدیکترین مسیر نیز نشان داد واریانت دوم به علت اینکه متوسط فاصله هر گره تا مسیر آن کمتر است بهترین توزیع را در سطح داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
شیب طولی؛ فواصل چوبکشی؛ مسیرچوبکشی؛ نزدیک ترین مسیر؛ وزن نسبی | ||
مراجع | ||
1. Abdi, A. 2005. Planning of Forest Road Network at Low cost using GIS in Kheirod kenar Forest. M.Sc. Thesis, Faculty of Natural Resources, Univercity of Tehran, 84p (in Persian) 2. Abkar, O. 2014. Forest skid road network planning using Geographic Information System (GIS) (case study: nekachoob). Master’s thesis. Sari Agricultural Science and Natural Resources University. 85p. 3. Baghdadi, N., Pirbavegar, M., and Sobhani, H. 2011. Forest road network planning based on environmental, technical and economical considerations using GIS and AHP (Case study: Baharbon district in Kheyroud forest). Iranian Journal of Forest and Poplar Research, 19(3): 380- 395. 4. Calishkan, E. 2013. Planning of Forest Road Network and Analysis in Mountainous Area. Life Science Journal. 10(2): 10p. 5. Coulter, E., Sessions, J., and M., Wing. 2006. Scheduling Forest Road Maintenance using the Analytic Hierarchy and Heuristics'. Silva Fennica, 40(1): 143-160. 6. Gomus, S., Acar, H., and Turksoy. 2007. Functional forest network planning by consideration of Environment Impact assessment for Wood Harvesting. Environment Asseee, 142(1-3): 109-116. 7. Hosseini, S.A., Sarikhani, N., Soleimani, K., Jalali, S.GH., and Hosseini, S.M. 2008. An Investigation of Effective Factors in Forest Road Selection Using GIS (A Case Study in Nowshahr-Mazandaran Province). Journal of Natural Resources Iran, 57(1): 59-75. 8. Hosseini, S. 2011. Analytical Hierarchy (AHP) in optimal Road toward the Forest land (case study: dolakakhil). MSc. Thesis, Faculty of Natural Resources, university of sari, 113p (in Persian) 9. Imani, P., Najafi, A., and Gajar, A. 2012. Planning of Forest Road and GIS shortest path algorithm. Iranian Journal of Forest and Poplar Research, 20(3): 460-471. 10. Kooshki, M., Hayati, E., Rafatnia, N., and Ahmadi, MT. 2012. Using GIS to evaluate and design skid trails for forest products. Taiwan J for Sci, 27(1): 117-124. 11. Koshki, M. 2010. Survey and planning of forest skid road network in series one of Dr. Bahramnia forestry. Master’s thesis. Gorgan agricultural science and Natural Resources University. Faculty of forestry and wood technology. 51p. 12. Lotfalian, M. 2011. Wood Transportation. Aeeizh, Tehran, 342p. 13. Lotfalian, M., and Parsakho, A. 2013. Forest road network planinig. Aeeizh, Tehran. 203p. 14. Mohammadi Samani, K., Hosseini, S.A., Lotfalian, A., and Najafi, A. 2010. Planing Road network in mountain Forest using GIS and Analytic Hierarchical Process (AHP). Caspian J. Env. Sci, 8(2): 151-162. 15. Najafi, A., Sobhani, H., Saeed, A., Makhdom, M., and Marvi Mohajer, M. 2008. Planning and Assessment of Alternative Forest Road and Skidding Networks. Croat. J. for. Eng. 29(1): 63-73. 16. Pentek, T. 2005. Analysis of an Existing forest Road network Croation. Journal of forest Engineering, 26(1): 39-50. 17. Parsakhoo, A., Mostafa, M., Shataee, Sh., and Lotfalian, M. 2017. Decision support system to find a skid trail network for extracting marked trees. JOURNAL OF FOREST SCIENCE, 63(2): 62–69. 18. Sarikhani, O., and Majnonian, B. 1994. Guide to the design and implementation of Forest Roads. Issue 131. Press the PBO. 192p. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 771 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 375 |