
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 622 |
تعداد مقالات | 6,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,609,925 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,200,537 |
بررسی عملکرد اقتصادی روشهای سنتی حمل و نقل چوب در مزارع بید و صنوبر (مطالعهموردی: استان کردستان) | ||
پژوهشهای علوم و فناوری چوب و جنگل | ||
مقاله 5، دوره 22، شماره 4، اسفند 1394، صفحه 103-122 اصل مقاله (999.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن مصطفی* 1؛ آیدین پارساخو2؛ شعبان شتایی جویباری3؛ مجید لطفعیان4؛ نیشتمان حاتمی5 | ||
1دانشجوی دکتری علوم جنگل و جنگلداری، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ||
2استادیار گروه جنگلداری، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ||
3دانشیار گروه جنگلداری، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ||
4دانشیار گروه جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری | ||
5دانشجوی دکتری جنگلداری، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ||
چکیده | ||
سابقه و هدف: استفاده از جریان رودخانه و حیوانات بارکش از روشهای سنتی حمل مقطوعات صنوبر و بید کشت شده در حاشیه رودخانههای استان کردستان میباشد. مواد و روشها: در این تحقیق ضمن معرفی روش حمل چوب با استفاده از رودخانه مقایسه راندمان اقتصادی آن با روش حمل و نقل چوب با قاطر انجام شد. ابتدا مسیرهای حمل چوب در رودخانههای مورد مطالعه با استفاده از دستگاه موقعیت یاب جهانی(GPS) برداشت شد. سپس مشخصات رودخانه شامل سرعت، شیب، عرض، عمق، دبی جریان و همچنین سرعت حمل قطعات 1 و 5/3 متری چوب صنوبر و بید مورد اندازهگیری قرار گرفت. عملکرد اقتصادی حمل چوب با استفاده از قاطر نیز با بهرهگیری از اطلاعات هزینه، مدت زمان حمل و تعداد کارگر ثبت گردید. یافتهها و نتیجه گیری کلی: هزینه ساعتی حمل چوب با قاطر و رودخانه به ترتیب 225000 و 100000 ریال به دست آمد. میانگین سرعت حمل چوب با استفاده از قاطر کمتر از روش حمل چوب با استفاده از رودخانه بود. نتایج به دست آمده نشان داد که حمل چوب با استفاده از نیروی آب نسبت به حمل آن با استفاده از حیوانات بارکش سریعتر و با هزینه کمتر صورت گرفت. چکیده سابقه و هدف: استفاده از جریان رودخانه و حیوانات بارکش از روشهای سنتی حمل مقطوعات صنوبر و بید کشت شده در حاشیه رودخانههای استان کردستان میباشد. مواد و روشها: در این تحقیق ضمن معرفی روش حمل چوب با استفاده از رودخانه مقایسه راندمان اقتصادی آن با روش حمل و نقل چوب با قاطر انجام شد. برداشت چکیده سابقه و هدف: استفاده از جریان رودخانه و حیوانات بارکش از روشهای سنتی حمل مقطوعات صنوبر و بید کشت شده در حاشیه رودخانههای استان کردستان میباشد. مواد و روشها: در این تحقیق ضمن معرفی روش حمل چوب با استفاده از رودخانه مقایسه راندمان اقتصادی آن با روش حمل و نقل چوب با قاطر انجام شد. ابتدا مسیرهای حمل چوب در رودخانههای مورد مطالعه با استفاده از دستگاه موقعیت یاب جهانی(GPS) برداشت شد. سپس مشخصات رودخانه شامل سرعت، شیب، عرض، عمق، دبی جریان و همچنین سرعت حمل قطعات 1 و 5/3 متری چوب صنوبر و بید مورد اندازهگیری قرار گرفت. عملکرد اقتصادی حمل چوب با استفاده از قاطر نیز با بهرهگیری از اطلاعات هزینه، مدت زمان حمل و تعداد کارگر ثبت گردید. یافتهها و نتیجه گیری کلی: هزینه ساعتی حمل چوب با قاطر و رودخانه به ترتیب 225000 و 100000 ریال به دست آمد. میانگین سرعت حمل چوب با استفاده از قاطر کمتر از روش حمل چوب با استفاده از رودخانه بود. نتایج به دست آمده نشان داد که حمل چوب با استفاده از نیروی آب نسبت به حمل آن با استفاده از حیوانات بارکش سریعتر و با هزینه کمتر صورت گرفت. چکیده سابقه و هدف: استفاده از جریان رودخانه و حیوانات بارکش از روشهای سنتی حمل مقطوعات صنوبر و بید کشت شده در حاشیه رودخانههای استان کردستان میباشد. مواد و روشها: در این تحقیق ضمن معرفی روش حمل چوب با استفاده از رودخانه مقایسه راندمان اقتصادی آن با روش حمل و نقل چوب با قاطر انجام شد. برداشت چکیده سابقه و هدف: استفاده از جریان رودخانه و حیوانات بارکش از روشهای سنتی حمل مقطوعات صنوبر و بید کشت شده در حاشیه رودخانههای استان کردستان میباشد. مواد و روشها: در این تحقیق ضمن معرفی روش حمل چوب با استفاده از رودخانه مقایسه راندمان اقتصادی آن با روش حمل و نقل چوب با قاطر انجام شد. ابتدا مسیرهای حمل چوب در رودخانههای مورد مطالع . سابقه و هدف: استفاده از جریان رودخانه و حیوانات بارکش از روشهای سنتی حمل مقطوعات صنوبر و بید کشت شده در حاشیه رودخانههای استان کردستان میباشد. مواد و روشها: در این تحقیق ضمن معرفی | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: زراعت چوب؛ حمل و نقل رودخانهای؛ حیوانات بارکش؛ روستای بوریدر؛ هزینه انتقال. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,284 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,845 |