
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,649,655 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,255,817 |
برآورد ظرفیت انتقال رسوب رودخانه ها با استفاده از مدل ریاضی شبه دوبعدی | ||
مجله پژوهشهای حفاظت آب و خاک | ||
مقاله 9، دوره 22، شماره 2، شهریور 1394، صفحه 143-158 اصل مقاله (2.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبدالرضا ظهیری* 1؛ بهروز دهانزاده2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاع آزاد اسلامی واحد شوشتر | ||
چکیده | ||
سابقه و هدف: تخمین مناسب دبی جریان و رسوب در رودخانهها به عنوان اطلاعات پایه برای بسیاری از طرحها و پروژههای مهندسی رودخانه دارای اهمیت است. تاکنون از رابطه دبی-اشل و منحنی سنجه رسوب به عنوان ابزار اصلی محاسبه این دو پارامتر استفاده شده است. با وجود اهمیت بسیار زیاد دبی جریان در محاسبات هیدرولیک رودخانهها، تاکنون روش و مدل ریاضی خاصی منظور تعیین دبی ارائه نشده و کماکان مهمترین روش محاسبه دبی جریان، اندازهگیری سرعت در عرض رودخانه و سپس انتگرالگیری از توزیع سرعت است. اندازهگیری میدانی توزیع سرعت در رودخانهها کاری زمانبر و پرهزینه بوده و در شرایط وقوع سیلاب، بسیار خطرناک خواهد بود (5). بر خلاف دبی جریان، برای محاسبه رسوب معلق و کل رودخانهها، روشها و مدلهای ریاضی زیادی توسط محققین پیشنهاد شده است (4، 8، 26). اغلب مدلهای ریاضی محاسبات رسوبی دارای تئوری و مبانی پیچیدهای بوده و به دادههای ورودی زیادی نیز نیاز دارند. با توجه به شرایط خاص رودخانههای کشور و عدم وجود دادههای هیدرولیکی و رسوبی مناسب، ضروری است راهحلها و راهکارهای مناسبی پیشنهاد شوند. یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه، استفاده از مدلهای ریاضی شبهدوبعدی است (9، 10، 11، 28). شیونو و نایت (1991) با ارائه یک مدل شبهدوبعدی توزیع عرضی سرعت، محاسبه دبی جریان در رودخانههای سیلابی را با دقت قبولی امکانپذیر نمودند (24). مواد و روشها: در این پژوهش برای استفاده کاربردی از مدلهای ریاضی در محاسبات همزمان هیدرولیک جریان و رسوب، از یک مدل ریاضی شبه دوبعدی برای محاسبه دبی جریان و ظرفیت حمل رسوب استفاده شده و در ایستگاه هیدرومتری ملاثانی در رودخانه کارون واسنجی و صحتسنجی شده است. برای شبیهسازی حمل رسوب در این رودخانه، از سه رابطه تجربی انتقال رسوب شامل انگلوند-هانسن (1967)، ایکرز-وایت (1973) و یانگ (1979) استفاده شده است. تعداد اندک دادههای ورودی مدل پیشنهادی این پژوهش، مزیت مهم آن نسبت به مدلهای ریاضی پیچیده دو و سهبعدی است. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که رابطه دبی-اشل بدست آمده از این مدل در مراحل واسنجی و صحتسنجی به ترتیب دارای متوسط خطای نسبی حدود 4/2 و 4 درصد است که برای رودخانه عریضی مثل کارون قابل قبول است. همچنین مشخص شد که از بین روابط تجربی مورد استفاده برای برآورد انتقال کل رسوب در این پژوهش، رابطه یانگ در محدوده دبی-های پایین جریان (کوچکتر از 800 مترمکعب بر ثانیه) دارای کارایی مناسبتری است. این در حالی است که روابط رسوبی انگلوند-هانسن و ایکرز-وایت در محدوده دبیهای پایین جریان، برآورد کمتری از واقعیت ارائه کرده اما در دبیهای بالا (بزرگتر از 1000 مترمکعب بر ثانیه) نتایج بهتری نشان می دهند. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت فراوان انتقال رسوب در شرایط سیلاب، استفاده از روابط انگلوند-هانسن و ایکرز-وایت در این شرایط در ایستگاه ملاثانی منطقیتر بوده و نتایج قابل قبولتری خواهند داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
رودخانه کارون؛ مدل ریاضی شبه دوبعدی؛ ظرفیت انتقال رسوب؛ روابط تجربی رسوبی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,681 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,908 |