
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 636 |
تعداد مقالات | 6,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,072,972 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,557,002 |
فرآیند نگاشت رهیافت یادگیری کارآفرینانه تجربی توسعه کسبوکارهای دانشجویی؛ توانمندسازی اقتصادی – اجتماعی دانشجویان در مسیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 12، اردیبهشت 1404، صفحه 69-86 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2023.21664.1748 | ||
نویسندگان | ||
محمدشریف شریفزاده* 1؛ غلامحسین عبداله زاده1؛ فاطمه رجبیان غریب2 | ||
1گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران | ||
2گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
عدم اهتمام به شرایط اقتصادی دانشجویان، موجب شده است آنها در دوره تحصیل از کسب درآمد بهمنظور تأمین هزینههای فعالیتهای آموزشی، فناوری و کسبوکار محروم شده و تبدیل به یک قشر اجتماعی مصرفکننده و وابسته شوند که نتیجه آن عدم مشارکت جدی در امور اقتصادی و اجتماعی جامعه، انفعال و جاماندگی اجتماعی از زیست اجتماعی واقعی بوده است؛ بنابراین، تدبیر سازوکاری برای تقویت اقتصاد دانشجویی بهعنوان بخشی از اقتصاد ملی که ظرفیت دانشبنیانی و نوآوری را دارد و میتواند موجب یادگیری تجربی حین تحصیل باشد، ضروری میشود. در این تحقیق، در گام نخست به شیوه مرور اسنادی، به نگاشت فرآیند سازوکار کسبوکارهای دانشجویی پرداخته شد. در گام دوم، با هدف شناسایی حمایتهای مورد نیاز از دانشجویان کارآفرین، به روش گروه کانونی سریالی از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای گردآوری دادههای کیفی میدانی بهره گرفته شد. در این مرحله، اندازه نمونه و فرآیند گردآوری اطلاعات تا سطح اشباع نظری یا آستانه سودمندی اطلاعات در دسترس ادامه یافت و در مجموع، با 22 نفر مصاحبه انجام گرفت. تحلیل دادهها به شیوه تحلیل محتوای کیفی صورت گرفت. یافتهها منجر به شناسایی ۳۰ گزاره مفهومی نمایای ملزومات توسعه کسبوکارهای دانشجویی به عنوان سازوکار توانمندسازی اجتماعی- اقتصادی دانشجویان ارائه شد. در پایان، بر اساس یافتههای تحقیق، تقویت نظام حمایتی از دانشجویان کارآفرین به منظور ارتقای موفقیت آنها پیشنهاد میشود. این امر میتواند با اجرای اقدامات مختلف مانند بهبود دسترسی به سرمایه اولیه، خدمات مشاوره کسبوکار، امکانات آزمایشگاهی و برنامههای راهبری یا منتورینگ محقق شود. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری تجربی؛ کسبوکارآفرینی دانشجویی؛ توانمندسازی اقتصادی دانشجویان | ||
مراجع | ||
اخوان کاظمی، م. 1391. شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای پیش روی تشکیل و توسعه تعاونیهای دانشجویی کشاورزی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه.
اخوان کاظمی، م؛ و علی بیگی، ا. م. 1392. تشکیل تعاونیهای دانشجویی کشاورزی: قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها. تعاون و کشاورزی، 2(8): 88- 65.
امیری، ع.ن و مرادی، ی. 1387. نگرشهای کارآفرینانه دانشجویان و موانع آن. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ۱۹: 67- 45.
خسروی، ب؛ و سلیمان پور، م. 1388. راهکارهای آموزشی مؤثر در توسعه اشتغال دانشآموختگان مجتمع آموزش جهاد کشاورزی خوزستان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، ۱(۹): 19-29.
رستمی، ف.، گراوندی، ش.، زرافشانی، ک. 1390. پدیدارشناسی تجربیات دانشجویان در تأسیس کسبوکار (مطالعه موردی: دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه)، توسعه کارآفرینی، ۴(۱۴): ۱۰۵- 87.
شریفزاده، م. ش. ۱۴۰۱. مهارتآموزی تجربی مبتنی بر کسبوکارهای دانشجویی هدایتشده. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، همایش ملی مهارتآموزی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای در آموزش عالی، صص ۸۱-۸۲.
شریفزاده، م. ش. و عبدالهزاده، غ. 1401. غنیسازی مهارتی برنامه درسی نظام آموزش عالی کشاورزی ایران: مورد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی؛ ۱۴(۶۲):۹۷-۱۲۳.
شهبازی، ا.، علی بیگی، ا.ح. 1385. واکاوی شایستگیهای دانشآموختگان کشاورزی برای ورود به بازارهای کار در کشاورزی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، ۲(۱): 15- 24.
شیری، ن.، مراد نژادی، ه.، مهدیزاده، ح.، صی محمدی، س. 1400. فرصتهای راهاندازی تعاونیهای دانشجویی در دانشگاه ایلام: راهنمایی برای توسعه تعاونیهای کشاورزی و خدماتی. تعاون و کشاورزی، ۱۰(۳۹): ۷۵-۹۶.
عبداللهزاده، غ. و شریفزاده، م. ش. ۱۳۹۷. توسعه کسبوکارآفرینی در کشاورزی. گرگان: انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.
گراوندی، ش.، چشمه کبودی، ف. 1390. مزایا و چالشهای تعاونیهای دانشجویی کارآفرین (مطالعهی موردی تعاونی 4802 دانشکدهی کشاورزی دانشگاه رازی). تعاون و کشاورزی، ۹(۳۳):۱-۱۴.
موحدی، ر.، اکبری، ر.، یعقوبی فرانی، ا.؛ و خداوردیان، م.ر. 1389. راهکارهای بهبود وضعیت اشتغال دانشآموختگان رشتههای کشاورزی (مطالعه موردی دانشگاه بوعلی سینا همدان)، پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، ۳(۴): 85-98.
نجات، ش. 1390. تأثیر مفید کارگاههای آموزشی در حین دوران تحصیل در افزایش انگیزه و کارآفرینی دانشآموختگان کشاورزی. مجموعه مقالات همایش ملی اشتغال دانشآموختگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی. دانشگاه تربیت مدرس. تهران.
یعقوبی فرانی، ا.، رحمانی، ف.، مهدی زاده، ح؛ و نادری مهدی، ک. 1392. صلاحیتهای مورد نیاز دانشآموختگان کشاورزی ایلام برای اشتغال در بخش تعاون. تعاون و کشاورزی، 2(5): 68- 47.
Abd Rahim, N., Mohamed, Z., Tasir, Z. and Shariff, S. A. 2022. Impact of experiential learning and case study immersion on the development of entrepreneurial self-efficacy and opportunity recognition among engineering students, Higher Education Pedagogies, 7(1): 130-145.
Dobson, S., Maas, G., Jones, P., and Lockyer, J. 2018. Experiential Learning through the Transformational Incubation Programme: A Case Study from Accra, Ghana. In: Hyams-Ssekasi, D., Caldwell, E. (eds) Experiential Learning for Entrepreneurship. Palgrave Macmillan, Cham.
Gemmell, R.M., and Kolb, D.A. 2013. Experiential Learning and Creativity in Entrepreneurship. In: Carayannis, E.G. (eds) Encyclopedia of Creativity, Invention, Innovation and Entrepreneurship. Springer, New York, NY.
Hyams-Ssekasi, D., and Caldwell, E.F. 2018. An Exploration of Experiential Education as a Catalyst for Future Entrepreneurs. In: Hyams-Ssekasi, D., Caldwell, E. (eds) Experiential Learning for Entrepreneurship. Palgrave Macmillan, Cham.
Kolb D. 1984. Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
Lin, Z. C. 2013. Comparison of technology-based cooperative learning with technology-based individual learning in enhancing fundamental nursing proficiency. Nurse Education Today, 33(5): 546-551.
Ochieng, N.T., Wilson, K., Derrick, C.J., and Mukherjee, N. 2018. The use of focus group discussion methodology: Insights from two decades of application in conservation. Methods in Ecology and Evolution, 9: 20– 32.
Seow, P. S., Pan, G., and Koh, G. 2019. Examining an experiential learning approach to prepare students for the volatile, uncertain, complex and ambiguous (VUCA) work environment. The International Journal of Management Education, 17(1): 62-76. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 229 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 51 |