
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 626 |
تعداد مقالات | 6,517 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,746,937 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,317,529 |
تاثیرپذیری رفتار تعاملی پایدار مشتری از ادراک مسئولیت اجتماعی برند، نگرانیهای زیستمحیطی و اعتماد سبز (مورد مطالعه: مشتریان محصولات کشاورزی) | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 30، مهر 1402، صفحه 1-18 اصل مقاله (882.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2023.20738.1663 | ||
نویسندگان | ||
عطیه آقاجانی؛ امید بهبودی* | ||
گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
نگرانی دربارهی محیط زیست باعث شده حرکتی به نام نهضت سبز به وجود آید و شرکتهای نیکاندیش پا از مقررات دولتها فراتر بگذارند. آنها از استراتژیهایی استفاده میکنند که محیطی پایدار به وجود میآورد و می-کوشند یک نظام اقتصادی بر جهان حاکم کنند که بقا و دوام این کره خاکی را تضمین کند. لذا هدف این پژوهش بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی درک شده برند بر رفتار تعاملی پایدار مشتری، با تأکید بر نقش نگرانیهای زیست محیطی و اعتماد سبز میباشد. جامعه آماری مشتریان محصولات کشاورزی فروشگاههای زنجیرهای مشهد بودند. حجم نمونه با فرمول کوکران 384 درنظر گرفته شد. دادهها از طریق پرسشنامه استاندارد Chuah et al. (2020) جمعآوری شد و روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و تأیید خبرگان و روایی سازه با استفاده از بارهای عاملی و پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS بهره گرفته شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی درک شده برند بر اعتماد سبز تأثیرگذار بوده است؛ اما تأثیر آن بر نگرانیهای زیست محیطی تأیید نشده است. همچنین مشخص شد که نگرانیهای زیست محیطی و اعتماد سبز بر رفتار تعاملی پایدار مشتری تأثیر معناداری دارد. در نهایت تأثیر رفتار تعاملی پایدار مشتری بر وفاداری و رفتار شهروندی مشتری نیز تأیید شد. پیشنهاد میشود برندها بر جنبههای محسوس مسئولیت اجتماعی تمرکز کرده و آن را برای مشتریان تشریح کنند تا آنان اهمیت موضوع را بهتر درک کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتماد سبز؛ رفتار تعاملی پایدار مشتری؛ مسئولیت اجتماعی؛ نگرانی های زیست محیطی | ||
مراجع | ||
اسماعیلپور، م.، صیادی، ا.، دلواری احمدپور، م.، و موسوی شورگلی، س. (1396). تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر وفاداری به برند به واسطه اعتبار برند (مورد مطالعه: بانک صادرات ایران، شهر بوشهر). تحقیقات بازاریابی نوین، 7 (4): 76-57.
آذر، ع.، غلامزاده، ر.، و قنواتی، م. (1392). مدلسازی مسیر-ساختاری در مدیریت: کاربرد نرم افزار.SmartPLS تهران: نگاه دانش
آزاد، ن.، و هندیانی، س. (1401). تأثیر مسئولیت اجتماعی ادراک شده توسط مشتریان بر تمایل آنها به انتخاب محصولات یک برند. مطالعات مدیریت کارآفرینی، 8(1): 156-142.
تقیپوریان، م.، و صابری، ح. (1399). بررسی عوامل رفتاری مؤثر بر ارزش ویژه برند سبز در صنایع غذایی. اقتصاد و توسعه کشاورزی، 34(4): 374-357.
جوانی، و.، و علمی، ا. (1400). تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر ترجیح برند (مطالعه موردی: باشگاه فرهنگی ورزشی انقلاب تهران). مدیریت ورزشی، 12(2): 563-547.
حسنیراد، م.، و شمس، ه. (1394). تأثیر عناصر آمیخته بازاریابی سبز بر تصمیم خرید مصرف کننده و مشتریان. دومین کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی.
دارایی، ا.، اکبری، م.، و موسوی کاشی، ز. (1400). بررسی عوامل موثر بر ارتباط میان بستهبندی سبز با وابستگی برند سبز. تحقیقات بازاریابی نوین، 11(3): 66-45.
دهدشتی شاهرخ، ز.، و کهیاری حقیقت، ا. (1393). تأثیر ارزش ویژۀ برند صنعتی بر عملکرد برند از دیدگاه اعضای مرکز خرید (مورد مطالعه: شرکتهای تولیدکنندۀ لوازم خانگی). مدیریت بازرگانی، 6(3): 496-475.
دهقانیزاده، م.، و زندی لک، م. (1400). تأثیر مسئولیت اجتماعی سازمانی ادراک شده بر ترجیح برند مشتری: نقش میانجی نگرش برند و ارتباط با برند خود مطالعه موردی: بیمارستان نمازی شیراز. اخلاق زیستی، 10(35): 18-1.
دهقانیسلطانی، م.، شول، ع.، و رمضانی، س. (1399). بررسی اثرات مفروض ارزش محیطی و تصویر سبز بر گرایش تبلیغات دهان به دهان با تبیین اعتماد سبز و تمایل به پرداخت نقش از طریق چارچوب مدل .SOR مدیریت بازرگانی، 11(4): 824-804.
رضایی دولتآبادی، ح.، جوشیار نجفآبادی، ل.، خزائی پول، ج.، و وریج کاظمی، ر. (1392). تحلیل تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر تصویر نمادین، تصویر عملکردی و وفاداری برند. مدیریت بازرگانی، 5(2): 88-69.
رئیسی، ح.، دانشخواهی، ح.، سرداری، ا.، و قاضیزاده، م. (1392). شناسایی رابطه مسئولیت اجتماعی شرکت با وفاداری مشتریان (مورد مطالعه: بانک ملت). نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، 3(3): 94-75.
عرب، م.، شیرخدایی، م.، و علیقلی فیروزجایی، ف. (1399). عوامل مؤثر بر وفاداری مشتری: نقش میانجی کیفیت مدیریت ارتباط با مشتری. مطالعات مدیریت جهانگرایی، 14(45): 192-167.
فیضاللهزاده، م.، محمدزاده، ش.، و کراری، ص. (1399). تعیین راهبرد مناسب برای بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی در تعاونیهای تولید منطقه آزاد ماکو. تعاون و کشاورزی، 9(35): 80-53.
قلیپور سلیمانی، ع.، علیزاده، ف.، و عالمطلب پشتیری، س. (1398). تأثیر ارزشهای مصرفکننده به نگرانیهای زیستمحیطی با توجه به نقش تعدیلگر اعتماد به محصولات سبز. پژوهشهای روانشناختی در مدیریت، 5(1): 156-133.
کاشانیپور، م.، و قربانی، ر. (1401). تاثیر استراتژی کسب و کار بر رابطه بین مسئولیتاجتماعی شرکت و ارزش شرکت در جهت ارتقای سرمایه اجتماعی. مدیریت سرمایه اجتماعی، 9(2): 186-155.
کریمیسرامه، ز.، اسماعیلپور، ر.، و مباشر امینی، ر. (1399). بررسی تأثیر خرید سبز در مسئولیت اجتماعی شرکت بر قصد خرید برای محصولات سبز: اثرات میانجی رضایت سبز و ریسک درکشده سبز. مدیریت بازرگانی، 11(4): 868-850.
مقدسی، ر.، اسدزاده، م.، و کاظمی نژاد، م. (1390). مطالعه عوامل موثر بر کارایی و حاشیه بازاریابی گوجه فرنگی در استان خوزستان (مطالعهموردی: شهرستانهای دزفول و شوشتر). پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 4(2): 54-43.
مهدوی، خ. (1400). واکاوی موانع پیشروی جوامع محلی در بازاریابی تولید گیاهان دارویی (مطالعه موردی: پروژه ترسیب کربن تیلآیاد استان گلستان). مطالعات کارآفرینی و توسعه کشاورزی، 8 (4): 52-35.
هومن، ح. (1393). مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل (با اصلاحات). تهران: انتشارات سمت.
یزدی، ر.، خلیلزاده، م.، و اسلامی مفیدآبادی، ح. 1401. نقش نفوذ ذینفعان بر رابطه بین قدرت مدیرعامل و مسئولیت اجتماعی شرکت. قضاوت و تصمیمگیری در حسابداری و حسابرسی، 1(2): 97-59.
Abdullah, O., Othman, Y. H., Salahudin, S. N., & Abdullah, M. S. (2016). The Awareness and Implementation of Green Concepts in Marketing Mix: A Case of Malaysia, Original Research Article. Procedia Economics and Finance, 35: 428-433.
Abbas, M., Gao, Y., & Shah, S.S.H. (2018). CSR and customer outcomes: the mediating role of customer engagement. Sustain, 10(11): 4243.
Ali, A., & Ahmad, I. (2016). Environment friendly products: Factors that influence the green purchase intentions of Pakistani consumers. Pakistan Journal of Engineering, Technology & Science, 2(1): 84-117.
Amousa, N., & Zakipour, M. (2021). The Effect of Brand Mental Association on Brand Equity with the Mediating Role of Green Trust and Green Satisfaction (Case study: The Customers of Keshavarzi Bank at Qazvin Province). Journal of Development & Evolution Mnagement, 1400(44): 83-91.
Anabestani, A., & Tolabi Nejad, M. (2019). Assessment and prioritization of agricultural marketing challenges using Fuzzy Analytical Network Process (case study: the central rural city Poldokhtar). Geographical Planning of Space, 8(30): 59-78.
Atela, J.A., Ouma, P.O., Tuitoek, J., Onjoro, P.A., & Nyangweso, S.E. (2016). A comparative performance of indigenous chicken in Baringo and Kisumu Counties of Kenya for sustainable agriculture. International Journal of Agricultural Policy and Research, 4 (6): 97-104.
Becker-Olsen, K.L., Cudmore, B.A., & Hill, R.P. (2006). The impact of perceived corporate social responsibility on consumer behavior. J. Bus. Res. 59 (1): 46-53.
Chang, C.H. 2011. The influence of corporate environmental ethics on competitive advantage: The mediation role of green innovation. Journal of business ethics, 104: 361-370.
Chen, Y.S. 2010. The drivers of green brand equity: green brand image, green satisfaction, and green trust. J. Bus. Ethics, 93 (2): 307-319.
Chuah, S. H. W., El-Manstrly, D., Tseng, M. L., & Ramayah, T. (2020). Sustaining customer engagement behavior through corporate social responsibility: The roles of environmental concern and green trust. Journal of Cleaner Production, 262: 121348.
Connolly-Boutin, L., & Smit, B. (2016). Climate change, food security, and livelihoods in sub-Saharan Africa. Reg Environ Change, 16 (2): 385- 399.
Corral-Verdugo, V., Frías-Armenta, M., & García-Cadena, C. (2010). Introduction to the psychological dimensions of sustainability. In: Corral-Verdugo, V., Frías- Armenta, M., García-Cadena, C. (Eds.), Psychological Approaches to Sustainability. Nova Science Publishers, New York, 3-18.
Dessart, L., Veloutsou, C., & Morgan-Thomas, A. (2015). Consumer engagement in online brand communities: a social media perspective. J. Prod. Brand Manag, 24 (1): 28-42.
Fransson, N., Gärling, T. 1999. Environmental Concern: Conceptual Definitions,Measurement Methods and Research Findings. Journal of EnvironmentalPsychology, 19: 369-382.
Juvan, E., & Dolnicar, S. (2017). Drivers of pro-environmental tourist behaviours are not universal. Journal of Cleaner Production, 166: 879-890.
Harrigan, P., Evers, U., Miles, M., & Daly, T. (2017). Customer engagement with tourism social media brands. Tourism Manag, 59: 597-609.
Gallardo-Vázquez, D. and Sanchez-Hernandez, M. I., 2014. Measuring Corporate Social Responsibility for competitive success at a regional level. Journal of Cleaner Production, 72: 14-22.
Millfont, T.L., Duckitt, J. and Cameron, L.D. 2006. A Cross-cultural Study of Environmental Motive Concerns and their Implications for Proenvironmental Behavior. Journal of environmental and behavior, 38(6): 745-767.
Nyadzayo, M. W., & Khajehzadeh, S. (2016). The antecedents of customer loyalty: A moderated mediation model of customer relationship management quality and brand image. Journal of Retailing and Consumer Services, 30: 262-270.
Rah, H., Mesbahi, M., Soltani nejad, N., & Soltani nejad, A. (2016). The Effect of Green Perceived Quality and Green Perceived Risk on Green Trust According to the Role of Green Satisfaction. New Marketing Research Journal, 6(0): 113-126.
Suganthi, L. (2019). Examining the relationship between corporate social responsibility, performance, employees’ pro-environmental behavior at work with green practices as mediator. J. Clean. Prod, 232: 739-750.
White, B. (2012). Agriculture and the Generation Problem: Rural Youth, Employment and the Future of Farming. IDS Bulletin, 43 (6): 9-19.
Yadav, R., & Pathak, G. S. (2016). Young consumers' intention towards buying green products in a developing nation: Extending the theory of planned behavior. Journal of Cleaner Production, 135: 732-739.
Zhu, Q., Sarkis, J., Cordeiro, J. J., & Lai, K. H. (2008). Firm-level correlates of emergent green supply chain management practices in the Chinese context. Omega, 36(4): 577-591. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |